Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Job

MYKITA åbner i København

Til maj åbner det tyske eyewear brand MYKITA sin første monobrandbutik i København. Bag den nye franchise står Morten Axel, der ejer Poul Stig Briller.
Til maj åbner det tyske eyewear brand MYKITA sin første monobrandbutik i København. Bag den nye franchise står Morten Axel, der ejer Poul Stig Briller.

Poul Stig Briller har i flere år forhandlet MYKITA, og er også et af de mærker som MYKITA har lavet eksklusive samarbejdskollektioner med. I den forbindelse startede en snak omkring muligheden for at åbne en monobrandbutik i København, en dialog, der har været på tegnebrættet det sidste halvandet års tid.

”Vi har jo vores tre egne butikker, men begyndte at tænke over, hvordan vi kunne udvide forretningen og samtidig prøve noget lidt andet. Vi havde i særdeleshed én medarbejder, som var ekstra begejstret for brandet, og efterhånden som vi talte mere med MYKITA, faldt det på plads.” fortæller Morten Axel.

Efter lang tids søgen fandt Morten Axel endelig den rette location – den nye flagship store kommer til at ligge i Grønnegade, en placering han synes klæder butikken.

”MYKITA er et meget fashion-orienteret mærke, og vi får nogle meget gode naboer i det område af byen.”

De nye udfordringer
Selvom grundstenene for MYKITA’s kollektioner altid har været innovativt design og mange års erfaring med produktion af eyewear, så bliver det ikke helt udfordringsfrit at åbne en monobrandbutik, når man er vant til at have med multibrandbutikker at gøre.

”I vores egne butikker kan vi lukke huller i sortimentet – hvis vi synes der er noget, der mangler, så kan vi købe det ind og optimere udvalget. Med en monobrandbutik er vi låst af de designs som MYKITA leverer, og vi skal vi være knivskarpe og sørge for, at vi har de rigtige ting på lager.”

Ligeledes er Morten Axel spændt på, hvordan brandet vil blive modtaget af den bredere befolkning. Selv om MYKITA briller har været at finde i flere danske butikker de seneste år, så mener Morten Axel, at der stadig er mange, som ikke er bekendt med det tyske mærke.

”Men det kommer vi nu til at skabe mere opmærksomhed omkring, og det tror jeg, er godt for alle – mono- som multibrandforhandlere. Vi går i hvert fald all in, og vores forventninger – også baseret på tilbagemeldinger fra hovedkontoret og de forespørgsler vi selv får – er at det kommer til at blive en succes.”

Butikken i København bliver den 12 MYKITA flagship store i rækken af butikker, der blandet andet ligger i Berlin, Paris, New York, Monterrey, Cartagena, Zurich, Wien, Tokyo og Washington.