H&M’s designteam har dykket ned i museets historiske modesamlinger og har udvalgt nogle karakteristiske pieces, der repræsenterer tidstypiske haute couture-tendenser fra de sidste tre århundreder. Kollektionen vil kunne fås i ca. 180 butikker over hele verden samt online fra den 7. april.

”Med sine innovative, bæredygtige materialer og rige udsmykninger består kollektionen af flere lag af referencer, former og teksturer. Kronen på værket er de dekorative accessories og art deco-inspirerede smykker,” siger Ann-Sofie Johansson, kreativ rådgiver i H&M.

Materialerne omfatter økologisk silke, hamp, genbrugt hør og Tencel®-blandinger samt perler og rhinsten, der er fremstillet af nye, innovative materialer såsom genbrugt glas og Denimite, som er udvundet af genbrugt, slidt denim. H&M er den første modevirksomhed i verden, der har taget dette materiale i brug.

”En af mine favoritstyles fra kollektionen er den asymmetriske minikjole, som er inspireret af et maleri af Gustave Moreau. Jeg elsker blandingen af bevidst udvalgte, bæredygtige materialer og historisk kunst. Det er fantastisk at kunne gå i bæredygtigt tøj og stadig være passende klædt på til en tur ned ad den røde løber,” siger Julia Restoin Roitfeld, som lægger ansigt til kampagnen.

H&M er eksklusiv sponsor af den kommende udstilling Fashion Forward – 300 years of Fashion på Musée des Arts Décoratifs, som Pamela Golbin er chefkurator på, og som løber fra den 7. april til den 14. august 2016.