Det ikoniske franske varehus har nemlig erhvervet sig ejendommen nr. 52 som deres nye flagship-butik, der skal supplere moderskibet på Boulevard Haussmann og være med til at holde liv i det over 100 år gamle varehus, og sørge for, at både det og den franske boulevard forbliver klassikere. Og beliggenheden er ikke hvilken som helst: Den har allerede en gang før været i hænderne på Galeries Lafayette, nemlig dengang en af grundlæggerne Théophile Bader købte den med henblik på at åbne endnu et varehus tilbage i 1920’er – planer som ikke blev til noget på grund af krakket i 1929.

Det er første gang at BIG-arkitekterne skal lave retail. Lige nu er de i gang med at færdiggøre det new yorkske boligprojekt Via 57, og både Googles hovedkvarter i Silicon Valley og The Smithsonian Institutions campus er på tegnebrættet. BIG vandt Galeries Lafayette-jobbet i en udbudskonkurrence over de hollandske retailspecialister fra Rem Koolhaas’ OMA, og ifølge Bjarke Ingels, skal arbejdet ikke så meget bestå i at renovere, men snarere skal arkitekterne fremhæve den klassiske Art Deco bygnings eksisterende fortrin. BIGs forslag til de 7.000 m2 går blandt andet ud på at lave et observatorium med et vue over hele boulevarden, og at transformere bygningens tidligere bankboks til et bevægeligt billedarkiv.

”Vi overtager en stor, smuk bygning, der har over et århundrede på bagen. Så vi skal bevæge os inden for de rammer bygningen har, og lege med de allerede eksisterende elementer. Jeg tror, det kommer til at være et spændende miljø for folk at shoppe i,” siger Bjarke Ingels til Business of Fashion.

Læs meget mere om hele projektet her.