Fredag kl. 17 – Rådhussalen er ved at fylde op for sidste gang, og showkalenderen for modeugen AW16 lakker mod enden. VIA Designs afgangstalenter skal på catwalken med deres kollektioner.

På tilskuerrækkerne har de virksomheder, der strategisk investerer i at source nye talenter, sat sig til rette: Bestseller, Kopenhagen Fur, In Wear. Inditex, der ejer Zara, har fløjet to recruiters ind denne eftermiddag, blot for at de kan få et indblik i de danske studerendes kreationer på catwalken – de bliver vist direkte ud backstage efter showet, hvor de når at tale med 10 ud af 12 afgangsstuderende, inden de flyver hjem igen.

Når man kigger sig omkring, kan man undre sig over, hvor resten af den danske modebranche er. Alle dem, som for år tilbage selv stod med sommerfugle i maven, inden modellerne skridtede ned af catwalken, og viste deres kreationer frem for første gang. Hvis modebranchen skal overleve på at være dygtig til fornyelse, skulle man tro der var værdi i, at holde sig opdateret på, hvem den nye generation af designere er, og hvad de har på hjertet.

Og det er præcis derfor at chefdesigneren for Samsøe & Samsøe, Mia Kappelgaard, er fast inventar, når skolerne viser show.

”Afgangsshowsene er et af de øjeblikke i løbet af modeugen, hvor man ikke ved, hvad man skal forvente. Potentialet for at opleve noget nyt og forfriskende er stort, og jeg går altid derfra opløftet,” siger hun. Det er en del af Samsøe & Samsøes rekrutteringsstrategi at investere tiden i at holde sig ajour med, hvem der bliver færdig fra de danske designuddannelser, forklarer Mia Kappelgaard.

”Jeg kommer for at holde mig opdateret på, hvad der sker på skolerne, og for at få et overblik over det nye kuld af designere. Vi er en virksomhed, der ofte ansætter nyuddannede for at få noget energi og dynamik ind i vores designteams, og det er vigtigt at have lidt info lageret i bagkataloget.”