Det er Dansk Mode & Textil, WEAR under Dansk Erhverv samt Danish Fashion Institute, der står bag initiativet, hvor en national handlingsplan skal styrke Danmarks over 800 mode- og tekstilvirksomheder, så de opnår en global førerposition inden for bæredygtig produktion og design af modetøj og tekstiler. De tre brancheorganisationer har udviklet vækstinitiativet i tæt dialog med Udenrigsministeriet, Erhvervsstyrelsen og Miljøstyrelsen. Ifølge Udviklingsdirektør hos Danish Fashion Institute Jonas Eder-Hansen, er tiltaget både kærkomment og nødvendigt, hvis Danmark vil være med på globalt plan:

“Tyskland og Holland har ligeledes gang i nationale handlingsplaner og selvom Danmark allerede er langt fremme, risikerer vi at tabe first-mover fordelen, hvis vi ikke rykker nu.”

Handlingsplanens udgangspunkt er at styrke den danske branche gennem fokus på ansvarlig vækst. Her er tre indsatsområder: 1) Danske virksomheder skal have fokus på at tage et samfundsansvar, for herigennem at kunne øge egne muligheder ud i bæredygtighed. 2) De skal tage ansvar for at forbedre arbejdsforhold i deres produktionslande. 3) Sidst, men ikke mindst, skal forbrugerkampagner og international markedsføring styrke Danmarks position internationalt og øge eksporten af danske bæredygtige produkter.

“Der ligger et stort forretningspotentiale gemt i det strategiske arbejde med bæredygtighed – ofte kræver det en specialviden at forløse dette potentiale, og det er netop det, vi i fællesskab vil give branchen med dette initiativ,” siger Jonas Eder-Hansen.

Visionen med handlingsplanen er, at danske mode- og tekstilvirksomheder ikke skal konkurrere på pris, men i stedet skabe vækst gennem øget bæredygtighed, kvalitet og stærkt design. Dansk Mode & Textil, Wear/Dansk Erhverv og Danish Fashion Institute arbejder for at rejse finansiering til implementering af initiativet, som skal gennemføres i 2016 til 2018.