”Her var fuldstændig proppet”, fortæller ejer Peter Galsgaard, om det store fremmøde på første messedag, hvor også 30 bloggere var inviteret til en præsentation. Torsdag formiddag er Wheats sælgere også i fuld gang. Bag os bliver en indkøber fra det britiske varehus John Lewis serviceret. Der bliver lagt tøj frem og taget billeder. Wheat har allerede lukket nogle gode aftaler, opbuddet har været tilfredsstillende, og dag to tegner også godt. Der er masser af møder i kalenderen.

Peter Galsgaard holder dog lidt igen med begejstringen:” Det er rigtig godt, men vi kan mærke, at folk stadig er påpasselige. Der er faldet rigtig mange fra under finanskrisen, så der er færre kunder, til gengæld er de større.”

Et af de markeder, hvor Wheat især mærker påpasseligheden er Norge. For selvom de stadig vækster på markedet, mærker han en snert af usikkerhed under overfladen, som gør, at Peter Galsgaard endnu ikke er klar til at erklære tilstande som inden krisen.

”Der foregår så mange ting på verdensmarkedet, usikre oliepriser, bankerne er stadig forsigtige med at låne penge – alt sammen noget, som sidder lidt i folk.” Til gengæld betyder det, at folk er mere omhyggelige omkring deres forretning, og realistiske med deres indkøb, pointerer han.

Wheat indgik fornyligt et samarbejde med Disney, som også kan ses på deres stand. Det er dog endnu for tidligt at sætte tal på, hvordan det er gået for kollektionen. Forventninger og forhåbninger er dog store: ”Hele projektet går ud på at præsentere Disney på en mere afdæmpet måde, end man normalt oplever. Dermed håber vi at ramme en stil, som forhåbentlig vil gøre ikke kun børn glade, men også deres forældre.”