Med hende på talerstolen var blandt andet Danmarks Udenrigsminister, Kristian Jensen, der i meget positive vendinger omtalte modebranchen vækst – en 6% stigning i eksporten fra 2014-2015 – men også for den store indsats branchen gør i forbindelse med bæredygtighed. Hans afsluttende bemærkning var således: ”…you’re not simply making the world better dressed – you’re also making the world a better place.”

Som en del af det øgede fokus på herremoden deltog Adam El-Zayat-Hjorth, den ene halvdel af Tonsure, som få minutter senere slog hul på modeugens showkalender. Efter at have vundet DANSK Design Award sidste år, var Adam fokuseret på, at Tonsure skulle vise, at de er mere end hype, men også at de er en seriøs virksomhed. Det er i øvrigt kun anden gang i modeugens levetid at et herremærke åbner showkalenderen, og Eva Kruse fastslog, at der ville blive satset endnu mere på herremoden til sommer.

Masser af bæredygtighed til sommer

Til sommer gentages også successen Fashion Summit i København. Eva Kruse kunne løfte sløret for nogle af talerne – listen indeholdt mange interessante navne, og især den kvindelige del af panelet, sprang i øjnene. Deltagere på Fashion Summit kan se frem til besøg af både New York Times’ Vanessa Friedman, Vogues Suzy Menkes og den højtprofileret modekonsulent, Julie Gilhart.

En af verdens største denimproducenter, ISKO, er partner på Fashion Summit og adspurgt om, hvorfor en så stor spiller vælger at engagere sig i bæredygtighed med udgangspunkt i København, var beskeden fra Global Marketing Director Marco Lucietti klar: København er pt. det bedste sted i verden at søsætte nye idéer om bæredygtighed i modebranchen.

Og med de ord blev Copenhagen Fashion Week skudt i gang.