Det danske herretøjsmærke Journal har på overraskende kort tid gjort entre på det amerikanske marked. Det Aarhus-baserede brand blev lanceret i 2012 og allerede efter deres første messe, stod det klart, at amerikanerne var interesserede. Nu har Journal netop landet et samarbejde med den erfarne amerikanske agent Justin Kellers nystartede bureau, 2448, der har showroom både i LA og New York. Fashion Forum taler her med direktør Ralf Sandberg Leerskov, om hvad det kræver at få fodfæste i det forjættede land, og hvorfor det egentlig ikke er så svært at komme i gang, som man skulle tro.

Fortæl om processen i forbindelse med samarbejdet med 2448?

Vi havde fået en heads up, at den her supergode fyr, Justin Keller, ville starte sit eget agentur. Han virkede til at have en profil, der matchede til vores brandværdier. Vi fik en flot entre ’over there’ i 2014, og efter lidt tid, kunne vi se, at det ville blive nødvendigt med en lokal forankret agent – både for at tage skridtet videre, og for at kunne servicere vores eksisterende kunder bedre. Samtidig var der en god dialog med vores daværende globale agentur, om at gå hver til sit, så timingen passede godt.

Hvad forventer I at 2448 kan give jer, som I ikke har fået af tidligere samarbejdspartnere?

Et udvidet forhandlernetværk, samt lokalt know-how. De er desuden vant til at servicere deres retailers på et helt andet niveau, end vi kender fra Europa, hvilket bliver spændende at se effekten af. Folkene bag 2448 har også et stort netværk af relevante PR-folk, som vi ville have svært ved at få i dialog, fra et kontor i Aarhus.

LÆS OGSÅ: “10 bud på hvordan du kommer ind på det amerikanske marked”

Hvad er status på jeres USA-eventyr lige nu?

Der er flere butikker, der har fået øjnene op for os. Efter denne sæson har vi en forventning om at have ca. 30 kunder, hvoraf flere har mere end en butik. Der er konkret forespørgsel på at se vores efterårskollektion fra nogle af de helt store spillere på markedet, såsom detailkæden Steven Alan. Vi har egentlig kunder over hele landet, men det er på Østkysten at vi er stærkest repræsenteret. Især i New York, hvor vi har været nødt til at sige nej til nye kunder, hvor deres butikker ligger for tæt på flere af de steder, hvor vi allerede er.

Hvordan har I grebet et marked som USA an?

Da vi stod på vores første messe i 2013, havde vi slet ikke tænkt USA ind som et potentielt marked. Men pudsigt nok vores første kunde på messen fra en større amerikansk kæde i, og han brugte en del tid på at fortælle os, at det her kunne tage fart i USA. Det tog vi ikke yderligere notits af dengang – det lå os alt for fjernt. Men så viste det sig, at vores globale agentur havde et netværk i USA, som hurtigt viste interesse. Og siden har det været et fokusmarked.

Hvad har været den største overraskelse indtil videre?

At det egentlig ikke er så svært at komme i gang derovre, hvis man rammer det rigtige netværk. Som på alle andre markeder skal man selvfølgelig have gjort sit hjemmearbejde. Især på told og rettighedsdelen, og så skal produkterne selvfølgelig leve op til de amerikanske sikkerhedsstandarder. Der er mange skræmmehistorier, og det er klart, at de sidder i baghovedet. Men det giver også et godt grundlag for at yde lidt ekstra og gennemtænke de ting, vi gør.

LÆS OGSÅ: “De 10 USA bud: læs den samlede guide her”