Der er flere grunde til, at den tyske online-gigant har valgt netop Københavns modeuge og den forbrugerorienterede festival, Copenhagen Fashion Festival, fortæller Jolanda Smit, Director Global Brand Communications, Zalando.

”Copenhagen Fashion Week er unik på den måde, at den formår at skabe gode muligheder for både forbrugere og branchen til at opleve dansk mode. Ved at indgå i et samarbejde med Copenhagen Fashion Festival får vi lejlighed til at skabe et lokalt tilhørsforhold og invitere vores kunder til at opleve Zalando Fashion House. Copenhagen Fashion Festival og Zalando gør modeugen tilgængelig for alle ved at vise vores modeprofil på Københavns Rådhus.”

Eventet Zalando Fashion House er det første af sin slags i Danmark. Det er også første gang i Zalandos historie, at de er værter for et egentligt modeshow, selvom der tidligere er afholdt events i både Amsterdam og Stockholm. Ifølge Jolanda Smit er det en win-win situation: Zalando når deres danske forbrugere på en måde de eller ikke ville have adgang til, og forbrugeren får en oplevelse.

”Vi vil gerne invitere vores kunder til at opleve et modeshow – et eksklusivt sted – som ellers kun er tilgængeligt for særligt inviterede gæster. Derudover, vil vi gerne vise forårets trends og den del af vores sortiment, som er særligt relevant for det danske marked.”

Lokal opbakning

En der har været med på Copenhagen Fashion Festivals program i flere år er Lise Freiesleben Hjort og hendes skobutik Apair. De laver altid et modeshow, noget som Lise Freiesleben Hjort ser frem til hver sæson.

”Det er bare rigtig sjovt at være med. Vi gør meget ud af vores show, og har nogle fantastiske sponsorer, hvor mange af dem selv henvender sig, og spørger om de ikke må være med. Copenhagen Fashion Festival er det perfekte talerør direkte til forbrugeren. Her taler vi til et større publikum, end vi kan møde i butikken til hverdag. Mode er jo noget aktivt, så det skal ses og føles, og derfor er festivalen et virkelig godt sted at opbygge og pleje en god relation til vores kunder,” fortæller hun.

Hos Senior Manager for festivalen, Trine Rindsig Laursen, er det netop mødet mellem brand og forbruger, der gør Copenhagen Fashion Festival til en unik event for branchen at deltage i.

“Modsat Copenhagen Fashion Week har Copenhagen Fashion Festival fokus på forbrugeren. Det er festivalen, der giver folk på gaden mulighed for at få en smag af modeugen – for at være med til at fejre København som modeby – med en lang række aktiviteter, der formidler mode fra flere vinkler. Det er derfor en oplagt mulighed for brands – uanset størrelse – for at skabe ekstra støj og bedre relationer til både nye og eksisterende kunder i kontekst af modeugen,” fortæller hun.