For mange danske modevirksomheder er Holland et af de vigtigste nærmarkeder. Derfor vil det måske vække interesse herhjemme at vores nederlandske næsten-naboer barsler med et nyt mega-shoppingcenter i byen Utrecht 45 km fra Amsterdam. 

Udvidelser for tre milliarder kroner

Kort fortalt bliver det ambitiøse ”Mall of the Netherlands” en udbygning af det eksisterende butikscenter Hoog Catharijne, hvor danske mærker som ONLY og Ecco allerede på nuværende tidspunkt har butikker.

Dette center åbnede allerede i 1973, og nu er ejerne altså parat til at investere 400 mio. euro (ca. 3 mia. kr.) i udvidelse og fornyelse. Det skriver tyske TextilWirtschaft

Fordobling af arealet … plus det løse

Efter planen skal det færdige center brede sig over 70.000 kvadratmeter – en fordobling af det nuværende areal – og rumme 180 butikker. I direkte sammenhæng med centret åbner yderligere 30.000 kvadratmeter erhvervsejendomme, hvor det forventes at blandt andre den britiske lavprismodekæde Primark og den hollandske varehuskæde Vroom & Dreesmann flytter ind.

Klépiere, der ejer og driver centret forventer, at første etape af det nye center står klar til at åbne i foråret 2017, mens anden og sidste etape afsluttes mod enden af 2018.