Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Speed-dating skabte nye forretningsmuligheder

I mandags mødtes 11 pakistanske leverandører og 17 danske modevirksomheder på Børsen for at netværke og skabe nye forretningsforbindelser.
I mandags mødtes 11 pakistanske leverandører og 17 danske modevirksomheder på Børsen for at netværke og skabe nye forretningsforbindelser.

For tredje gang i forbindelse med Fashion Links projektet afholdte Danish Fashion Institute et speed-dating arrangement, denne gang var det med fokus på Pakistan. Her blev 11 bæredygtige pakistanske leverandører fløjet til København, for at deltage i arrangementet med danske virksomheder.

Speed-dating eventen var arrangeret af Danish Fashion Institute i samarbejde med Danida gennem Fashion Links projektet, der har til formål at hjælpe industrien i ulandene.

Leverandørerne fra Pakistan var glade for muligheden for at møde potentielle danske kunder og få et indblik i, hvad der rører sig i Danmark især indenfor det bæredygtige område.

LÆS OGSÅ: “Derfor er det fordelagtigt at producere i Pakistan”

”Vi har stor fokus på at være transparent og vi mener, at vores tilgang til bæredygtighed og vores DNA stemmer godt overens med den danske tilgang dertil. Vi tror, der er rigtig god potentiale i Danmark og de danske virksomheder, og vi vil gerne lære mere om det danske marked,” siger Azfar Hasan, der er administrerende direktør for den pakistanske leverandør Matrix Sourcing til Fashion Forum.

Også de danske designere og indkøbere var begejstrede for eventen.

”Som ny designer er man ikke helt vant til at snakke i disse termer med leverandører, og derfor er det en rigtig god øvelse. Jeg har fået skabt gode kontakter og er sikker på, at det nok skal blive rigtig godt det her. Jeg håber, der vil være flere af disse arrangementer i fremtiden,” siger designer Zahid Latif.

LÆS OGSÅ: “Speed-dating har virket for virksomheder”

Handelschef for den danske ambassade i Pakistan Assar Naeem Quresh har tidligere udtalt til Fashion Forum, at det pakistanske marked indenfor produktion vækster og er interessant. Ifølge Assar er de store virksomheder i Pakistan gode til at imødekomme de krav, der stilles af deres forretningspartnere. Det skyldes især den erfaring, de har med internationale virksomheder.

“I den private sektor er det meget professionelle og uddannede folk. For dem handler det især om at optimere forretningsmodellen. Ser man på de større producenter, er der nogenlunde styr på CSR og arbejdsforholde. De har haft så meget erfaring med internationale virksomheder, så der er pålagt mange krav, at de nu er langt bedre til at indføre CSR. Det har medført, at de største producenter er blevet bedre,” siger Assar.