Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Udland

Instagram-inspiration: International konkurrence har fokus på København

Den London-baserede webretailer Farfetch lagde vejen forbi den danske hovedstad i deres storstilede julekampagne.
Den London-baserede webretailer Farfetch lagde vejen forbi den danske hovedstad i deres storstilede julekampagne.

Det er ikke nogen nyhed, at Instagram vrimler med konkurrencer, og at det billedbårne medie er yndlingstalerør for de globale modegiganter, der ofte har flere millioner dedikerede følgere. Derfor er det bestemt en notits værd, når en dansk butik finder vej til de internationale detailbutikkers profiler. Og det var netop det, der skete i sidste uge, da den kæmpestore London-baserede webretailer Farfetch løftede sløret for dette års julekampagne:

En storstilet konkurrence, hvor posterne på ægte skattejagtsmaner dag efter dag cirkler om alverdens modebyer – som katten om risengrøden. Farfetch kan bedst beskrives som en online-fællesindgang til mere end 300 modebutikker fra hele verden.

Turen går til New York, Paris, London … og København
I Instagram-konkurrencen hinter multishoppen til, hvor på deres omfattende webside man finder netop den style, der er på højkant. Turen er allerede gået forbi modebyer som New York, Paris og London – og nu altså også København.

Konkret foregår det sådan her: Ved hjælp af et billede, der sammenstiller en tegning af et kendt bylandskab og en seværdighed fra samme metropol med en tegning af præmien, skyder Farfetch jagten i gang. Følgerne kan deltage i konkurrencen ved at skrive en kommentar med navnet på den by, der er afbildet, samt butikken, hvorfra stylen stammer – og selvfølgelig mærket bag.

Nyhavn og havfruer
Og en af de virtuelle låger gemte så sandelig et for FashionForums læsere særdeles bekendt tableau:

Ruten gik nemlig forbi København og butikken iil7, og det blev – hvis det da ikke allerede fremgår af artiklens billede øverst – illustreret med Nyhavn’ske gavle og Den Lille Havfrue – og selvfølgelig en sneaker fra Giuseppe Zanotti.

 

Farfetch / Instagram

 

Instagram-konkurrencer er slet ikke en tosset måde at skabe hype om sit mærke, særligt i julen. Og de behøver ikke være lige så omfattende som Farfetchs udgave. Det sociale bureau Digital Works har en række gode tommelfingerregler til social media-konkurrencer, som du kan læse her. Husk blot, at det ifølge dansk markedsføringslov ikke er tilladt at kræve af konkurrencedeltagere, at de deler/regrammer dit billede!