Aller sætter alle magasiner til salg i et samlet digitalt univers

For at opdyrke et marked for folk, der ikke vil købe papirmagasiner, men stadig ønsker merindhold, etablerer Aller med sitet Pling en digital bladkiosk. En ekspert efterlyser, at alle danske magasiner samles ét sted.
05.11.2015 ∙ af Anders Derlich
Foto: På Pling kan man læse de tre magasiner Elle, IN og Q ud over en lang række andre magasiner (Aller Media A/S).

Tilbage i juni lancerede bladkoncernen Aller en digital platform, Pling, hvor læsere kan læse alle Allers magasiner for et fast månedligt beløb.

”Brugerne bliver mere digitale, så det er kun naturligt, at man læser vores magasiner på Pling. Desuden mener vi på den måde at kunne nå en anden type læsere – både de unge og dem, som ikke har råd til at købe flere magasiner om måneden,” siger Charlotte Riparbelli, magasindirektør for Aller Media A/S.

Hun forklarer, at Aller har startet roligt ud, for de vil gerne evaluere og udvikle platformen, så den bliver mere detaljeret i forhold til søgefunktioner og tracking. Derfor arbejdes der løbende på en version to af Pling, som bliver introduceret, når Aller er klar til det.

LÆS OGSÅ: ”Egmont samler alle kvindemagasiner på ét site”

Koncernen glæder sig over, at den brede palet af modemagasiner såsom Elle, IN og Q sammen med bolig- og madmagasiner gør, at brugerne får stor merværdi ved at vælge den elektroniske løsning. Derfor tror magasindirektøren også på, at Pling vil vokse over tid.

”Det er noget andet end at sidde med et trykt magasin, men lige nu ser vi ingen ændring i oplagstallet. Overordnet falder al print, og det kan ikke udelukkes, at det måske falder en lille smule med Pling, men vi er ikke bange for det, for vi går efter en anden målgruppe, der er yngre end på de trykte magasiner,” siger Charlotte Riparbelli.

Bladbranchen skal overveje samarbejde

Et andet samlingssted for magasiner er Egmonts alt.dk, hvor man kan finde et bredt udvalg af stof fra koncernens digitale udgaver af magasinerne. Tendensen med at samle de trykte magasiner digitalt giver god mening for en branchekender.

”Jeg tænker, at det er del af en tendens, som vi der alle steder i mediebranchen. Det ses hos Spotify og Netflix. Udfordringen er, at udgiverne i Danmark ikke tør tage det samlede skridt, så man har adgang til alle magasiner på ét site, som har et stort potentiale læsermæssigt,” siger Hakon Mosbech, journalist, partner i Zetland og vært på P1-programmet Mennesker og medier.

Han nævner hollandske Blendle som et succesrigt eksempel på et site, hvor magasiner fra forskellige bladudgivere er samlet. Blendle har tiltrukket investeringer fra amerikanske New York Times og den tyske mediekoncern Axel Springer, der gerne vil brede det ud til flere lande.

LÆS OGSÅ: “Condé Nast og Snapchat indgår samarbejde”

Hakon Mosbech ser Pling som et godt eksperiment, der rummer potentiale for muligheder, men det helhjertede eksperiment ville være at kigge ud over udgiverne og kigge på interesser. Hos Aller afviser man ikke idéen.

”Vi spekulerer lidt i det hele, og vi udelukker intet. Vi er i en fase, hvor vi evaluerer og ser på interessante samarbejdspartnere, men der er intet aktuelt undervejs. Vi er klar over, at man i udlandet samler flere forlag på ét site, så det er med i vores overvejelser,” siger Charlotte Riparbelli.

Hun fortæller, at Aller overvejer at udgive magasiner eksklusivt i Pling, fordi det giver muligheder, når der ikke er udgifter til tryk eller distribution.