Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Udland

10 bud på hvordan du kommer ind på det amerikanske marked

De 10 USA bud – 5: Har du overvejet at gå ind på det amerikanske marked? Så følg med de næste uger, hvor Liz Jones fra det danske generalkonsulat i New York giver sit bud på, hvad der skal til.
De 10 USA bud – 5: Har du overvejet at gå ind på det amerikanske marked? Så følg med de næste uger, hvor Liz Jones fra det danske generalkonsulat i New York giver sit bud på, hvad der skal til.

De seneste uger har Liz Jones fra det danske generalkonsulat i New York skrevet om nogle af de forhold, danske modevirksomheder skal være opmærksomme på, når de forsøger at komme ind på det amerikanske marked.

I denne uge fortæller hun – i bud nummer fem ud af i alt 10 – om import af tekstiler til USA, forskellige kvoter og told.

Tips til import til USA

I USA dækker tekstiler over garn, stof, beklædningsartikler og konfektionerede varer (eksempelvis bagage, håndklæder mm.) Import af tekstilvarer har høje toldsatser, og er genstand for et utal af komplekse og indviklede tekstillove.

Tekstiler er et prioriteret handelsproblem i USA og samtidig en politisk følsom industri. Den gennemsnitslige toldsats for tekstiler er 16 procent. Den varierer dog , alt efter materialesammensætningen af materieler (bomuld, uld osv.)

Det er meget vanskeligt at give generelle retningslinjer for enhver situation. Enhver import er forskellig, og der anbefales, at du laver en dybdegående undersøgelse af reglerne for den specifikke import til USA. I det nedenstående, vil der være nogle grundlæggende tips til import i USA.

Reguleringerne er ikke kun indenfor specifikke proukter, men også indenfor love. Eksempelvis er love i Californien strengere end i mange andre stater.

Den amerikanske told- og grænsebeskyttelse

Toldregler kan være svære at regne ud. For at undgå potentielle problemer, når man importerer til USA, anbefaler eksportrådet i New York, at man gør sig bekendt med procedurerne indenfor den amerikanske told- og grænsebeskyttelse.

Eksportrådet anbefaler også, at man sætter sig ind i de adgangskrav der kan være, for den specifikke vare.

The Harmonized Tafiff System laver toldsatser for stort set alle varer der eksisterer. Eksperter tilbringer flere år på at lære, hvordan man korrekt klassificerer et element for at determinere dets korrekte toldsats. Eksempelvis er det essentielt at vide, om ulden kommer fra et land, der kvalificerer sig til toldfrie varer.

US International Trade Commission-Tariff Database er en interaktiv datavase, som kan hjælpe dig til at få en idé af den toldsats du søger for et konkret produkt. For mere specifikke oplysninger, skal der anmodes om en Binding Ruling, som indeholder relevante oplysninger. Du kan selvfølgelig også tage kontakt til told og skat, for yderligere vejledning.

Kvoter

Importkvoter kontrollerer mængden eller omfanget af forskellige råvarer, der kan importeres til USA i en bestemt periode. USA har to typer kvoter

1) Absolutte kvoter, der begrænser den mængde varer, der kan komme ind i handel i USA i løbet af en bestemt periode.

2) Toldkontingenter, der tillader en bestemt mængde af importerede varer, der skal opføres på en reduceret toldsats i kontingentperioden. Når kvoten er nået, kan varer stadig indtastes, men til en højere afgiftssats.

Flere vigtige faktorer afgøre, om en forsendelse er omfattet af krav eller berettiget til præference fordele:

  • HTS klassifikation
  • Tekstil kategori nummer
  • HTS kapitler
  • Oprindelsesland

Import af tekstiler

Alt import i USA skal mærkes med oprindelsesland. Oprindelsesland for tekstilvarer og beklædningsgenstande forarbejdede, samlet eller fremstillet i to eller flere lande er bestemt af, hvor den vigtigste behandling opstår.

Yderligere overvejelser for import tekstiler omfatter Consumer Product Safety Commissions krav til brændbarhed. Desuden skal beklædningsartikler have etiketter med angivelse indhold og instruktioner til pleje. Etiketten skal også angive firmanavn eller et registreret identifikation (RN) nummer, som er et tal, der er udstedt af Federal Trade Commission (FTC), efter anmodning, at en virksomhed med bopæl i USA, som er involveret i fremstilling, import, distribution eller salg af tekstiler, uld eller skindprodukter. Sådanne virksomheder er ikke forpligtet til at have RNs. De kan dog bruge RN i stedet for deres navn på etiketterne.

Hvis du importerer et produkt, der er konstrueret eller primært er beregnet til børn på 12 år eller yngre, skal dit produkt være tredje testet af en CPSC-godkendt laboratorium parti, have et certifikat for overensstemmelse, og have en permanent sporingsetiket på produktet. Den permanente sporingsetiket skal gøre det muligt for køberen at se identificere producent, produktionsland, dato for produktion og andre oplysninger.

Yderligere information

Forud for import, kan du kontakte CBP kontoret på havnen i posten, hvor dine varer vil blive transporteret ind i USA, for specifik vejledning i at importere dit konkrete punkt. Derudover kan du læse mere online i CBPs Informed Compliance Publications.

Find et kort over havnene og en liste over told- mæglere her. Læs mere om import til USA her.

Her kan du se links til de første fire bud:

LÆS OGSÅ: “1. bud på hvordan du kommer ind på det amerikanske marked”

LÆS OGSÅ: “.2 bud på hvordan du kommer ind på det amerikanske marked”

LÆS OGSÅ: “3. bud på hvordan du kommer ind på det amerikanske marked”

LÆS OGSÅ: “4. bud på hvordan du kommer ind på det amerikanske marked”