E-handel samler sig i få betydningsfulde spillere

Flere store onlinebutikker fusionerer eller opkøber andre, og der er på globalt plan ved at opstå en lille enklave af store spillere inden for e-handel.
22.10.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: To store spillere på onlinemarkedet er Alibaba og Yoox, der er fusioneret med Net-a-Porter (Alibaba og Yoox).

Flere store spillere inden for e-handel er ved at ændre markedet ved at konsolidere deres position igennem vellykkede fusioner og opkøb, skriver Pambianco News.

LÆS OGSÅ: ”Nu er Yoox og Net-a-porter fusionen en realitet”

Først og fremmest er der den nylige fusion mellem italienske Yoox og britiske Net-a-Porter, der skabte den største onlineforhandler af luksus modetøj i verden.

I USA har Yahoo lavet en aftale om at opkøbe netbutikken Polyvore, mens Alibaba i Kina har investeret over 657 millioner kroner (100 millioner dollars) i mei.com, som er en platform for luksus- og modeprodukter.

LÆS OGSÅ: ”Bestseller-ejer forbereder sig på at overtage Stylepit”

Herhjemme forsøger Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen at opkøbe den største onlinevirksomhed Stylepit A/S, men en endelig fusion er endnu ikke gået igennem. Holch Povlsen har netop forlænget sit købstilbud overfor Styplepits aktionærer til 26. oktober.

Andre steder i Europa har italienske Eurazeo investeret 149 millioner kroner (20 millioner euro) i Vestaire, der sælger second-hand online, mens franske Vente-privee.com har købt en aktiemajoritet i det konkurrerende Vente-exclusive.com fra Belgien.

Kilde: Pambianco News