Facebook gør det nu endnu lettere for virksomheder at udnytte, at deres kunder allerede har en profil på det populære sociale medie, hvoraf ikke alene personlige oplysninger som alder og geografisk placering, men også personlige præferencer fremgår. Målet er at gøre brug af Facebooks massive mængder af individspecifik brugerdata.

”På Facebook har vi set, at folk bruger vores platform, ikke kun til at forbinde med venner og familie, men også med produkter og mærker. En undersøgelse viste, at næsten halvdelen af de mennesker, der kommer på Facebook, bruger det aktivt til at lede efter produkter,” siger grundlæggeren af Facebook, Mark Zuckerberg.

LÆS OGSÅ: ”Facebook-reklamer overhaler julekataloger”

’Canvas’ er Facebooks nye tilbud til annoncørerne. Det giver virksomheder mulighed for at lave en hurtigt opdaterende oplevelse på en fuld skærm, hvor kunderne kan gennemse en række forskellige produkter, før de går til forhandlerens hjemmeside.

Det nye tilbud har til formål at give brugerne større grund til at blive på Facebook i stedet for at gå direkte ind på en virksomheds måske ikke mobiloptimerede hjemmeside.

Forbrugerne kan købe produkter direkte på Facebook

”Der er mere end en million mennesker, der besøger ‘Pages’ (virksomhedsprofiler, red.) hver måned for at lære mere omkring virksomheder. Det er derfor, vi tilføjer flere måder for indehavere af virksomhedsprofiler til at vise deres produkter til folk, inklusiv den for nyligt tilføjet ‘Shop’ sektion. Virksomheder kan også linke til deres egen hjemmeside,” siger Mark Zuckerberg.

‘Shop’ –sektionen vil gøre det muligt for forbrugerne at handle direkte via det sociale medie, uden overhoved at forlade Facebook. ‘Shop’-sektionen er stadig under udvikling.

Tilføj dit mærke til kundernes nyhedsmenu

En anden af Facebooks nye muligheder er, at brugere kan tilføje en shopping-fane under deres nyhedsmenu, hvor der vil blive vist produkter som kunden sandsynligvis vil være interesseret i baseret på forbindelser, ”synes godt om” og interesser.

Listen vil fremhæve produkter, der bliver solgt via Shop sektionen på virksomhedsprofilerne.

LÆS OGSÅ: ”Instagram vil ændre annonce-gamet”

De kommende salgsmuligheder på Facebook vil ifølge det verdensomspændende, sociale netværk blive det mest præcise og personaliserede online shoppingcenter og være det dominerende sted, hvor forhandlere kan nå målrettet ud til deres målgrupper.

Kilde: Socialmediatoday.com