Nicholas Nybro prøver utraditionel markedsføring

Mentorerne bag Dansk Design - Magasin Prisen: Bitte Kai Rand fremhæver, at hendes designer, Nicholas Nybro, angriber branchen på en utraditionel på, hvilket er vigtigt for at gøre opmærksom på sig selv.
13.10.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: Dette er en del af Nicholas Nybros modeserie i konkurrencen (Dansk Design Talent - Magasin Prisen).

Fire unge designtalenter kæmper om Dansk Design Talent – Magasin Prisen, der uddeles den 22. oktober. I den forbindelse bringer Fashion Forum interviews med de fire brancheprofiler, der hver især rådgiver en af de fire modestjernedrys i et tæt samspil. Mentorerne bliver spurgt ind til forskellige aspekter af talenternes potentiale og vurderingen af den talentmasse af danske designere.

En af de fire talenter er Nicholas Nybro, der dimitterede fra Kolding Designskole i 2009, og samme år vand han H&M’s Design-og innovationspris. Han har siden været på showkalenderen til Copenhagen Fashion Week tre sæsoner. Hans mentor er designer Bitte Kai Rand, der siden 1981 har haft sit eget tøjmærke.

Hvad ser du som din egen designers styrke forretningsmæssigt?

”Jeg oplever, at Nicholas er utraditionel til at markedsføre sig selv. Han laver eksempelvis et visitkort, som består af en t-shirt, hvor han fortæller, hvad han har lavet i denne sæson. Han laver kostbare styles, men t-shirten er tilgængelig for en masse mennesker og kommer dermed bredere ud,” siger Bitte Kai Rand.

Hvad kan du bidrage med forretningsmæssigt til dit talent?

”Man skal angribe branchen lidt utraditionelt i forhold til, hvor man vil gøre opmærksom på sig selv. Messe og butik hjælper kun til en vis grænse, så man skal gøre opmærksom på sig selv andre steder. Den digitale verden har naturligvis åbnet op, men man skal stadig tænke utraditionelt,” siger Bitte Kai Rand.

Hvad ville du gerne selv have vidst, da du var på samme stadie i din modekarriere?

”Jeg var enormt glad for ikke at vide noget, for så bliver man ikke begrænset af angst, som måske havde gjort, at jeg ikke have lagt arm med branchen. Det er i orden at bevare den naive tilgang til det forretningsmæssige, mens man omvendt er afhængig af at møde de rette mennesker i form af eksempelvis agenter. Branchen er meget personafhængig,” siger Bitte Kai Rand.

Hvad ser du som din egen designers styrke kreativt?

”Han har meget modige farveholdninger, formsprog og stærke koncepter. Han er ikke bange for at udtrykke sig tydeligt, klart, stærkt og frækt. Han udtrykker sig tydeligt i forhold til den yderste grænse, og det er meget befriende. Han er nærmest en konceptkunstner, og han sagde på et tidspunkt, at det nærmest var tilfældigt, at han udtrykker sig inden for tøj,” siger Bitte Kai Rand.

Hvordan vurderer du den danske talentmasse generelt lige nu?

”Der er et enormt fokus på de nye talenter, da mange designere er lykkedes inden for de sidste år, og det baner vejen for de nye og giver dem blod på tanden, så designerne tør være sig selv og lave sin egen stil. Så ja, jeg synes, at det bobler derude,” siger Bitte Kai Rand.

Ud over en bredt sammensat fagjury, spiller de potentielle forbrugeres stemmer også en rolle i afgørelsen om, hvem der skal have checken på 500.000 kroner med hjem. Og publikumsafstemningen er nu åben.

De andre tre nominerede i Dansk Design Talent – Magasin Prisen er Tatiana Andersen Camre, Maikel Tawadros og Tonsure.

LÆS OGSÅ: “Stem til Dansk Design Talent – Magasin Prisen”

De nominerede listes som udgangspunkt i alfabetisk orden på Fashion Forum.