Danske forbrugere skal se sig en ekstra gang for, inden de ukritisk stoler på netbutikkers Trustpilot-anmeldelser, der roser butikken til skyerne. For flere netbutikker betaler Trustpilot for at filtrere visningen af anmeldelser på under fem stjerner fra. Det skriver Søndagsavisen.

En af disse netbutikker er Boozt.com, som umiddelbart havde lutter positive anmeldelser fra Trustpilot, da forbrugerne klikkede ind på deres hjemmeside den 5. september. Men hvis forbrugerne kiggede på Trustpilots egen hjemmeside, var der også lavere anmeldelser.

LÆS OGSÅ: ”Ekspert: Webshops skal omstille sig på tre områder”

”Det er et godt eksempel på, at det altid er en god idé at forholde sig kritisk til brugeranmeldelser og tænke over, hvilken sammenhæng de indgår i. Når en butik anvender brugeranmeldelser, er det oftest kun de bedste for at stå i et positivt lys. Så det handler om at være kritisk og eventuelt dobbelttjekke på Trustpilots egen side,” siger Jakob Steenstrup, jurist i Forbrugerrådet Tænk, til Søndagsavisen.

Forbrugerombudsmanden påpeger, at virksomheder ikke må udelade afgørende oplysninger eller direkte vildlede, så forbrugeren bliver manipuleret til at foretage et køb på falske forudsætninger.

Kilde: Søndagsavisen