10 bud på hvordan du kommer ind på det amerikanske marked

1. ud af 10: Har du overvejet at gå ind på det amerikanske marked? Så følg med de næste 10 uger, hvor Liz Jones fra det danske generalkonsulat i New York giver sit bud på, hvad der skal til.
25.09.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: Liz Jones fra generalkonsulatet i New York giver her første råd ud af 10 om at komme ind på det amerikanske marked som dansk brand (Scanpix).

Hvilken global finanskrise?

I USA fortsætter økonomien med at blive styrket. Arbejdsløshedsraten fortsætter med at falde (5,1 procent mod 6,1 procent for et år siden), og har ikke været så lav siden marts 2008.

Hvad betyder dette for den almindelige amerikanske husholdning? Det betyder en stigning i det fleksible forbrug, som resulterer i et stærkere detailmarked. Flere mennesker er ude at shoppe igen.

Forbruget stiger i USA

Det amerikanske censusbureau er en regeringsorganisation, der er ansvarlig for at producere data om det amerikanske folk og økonomien. Det kommer med månedlige opdateringer, som viser de procentvise stigninger og/eller fald. I rapporten fra august 2015 kan man se, at udgifterne i de sidste otte måneder er steget i følgende kategorier:

–       Tøj- og accossoriesforretninger, + 2,7 procent (svarende til 1,1 milliarder kroner)

–       Varehuse med, + 0,2 procent (svarende til 2,9 milliarder kroner)

–       Møbel- og bolighuse, + 5,3 procent (svarende til 444 milliarder kroner)

I forhold til produktkategorier kommer det højeste niveau af vækst fra henholdsvis smykker og ure, lædervarer samt sko og tøj. Der er også mulighed for vækst inden for herrer og indenfor plus-size.

Sund detailhandel er udtryk for god nationaløkonomi

Den amerikanske detailindustri repræsenterede i 2014 næsten 34,8 billioner kroner ($5.2 trillion dollars) i salg. Man siger, at detailindustrien er et termometer, der viser den amerikanske økonomis tilstand: Hvis sektoren klarer sig godt og forbrugerne bruger penge, betyder det, at den amerikanske økonomi generelt set er stabil og sund. Og det viser sig, at antallet af importerede detailmærker fortsat er voksende.

Mens ’Made in USA’ er et vigtigt salgsargument, er styrken ved, at et produkt er designet i Europa stadig stor.

E-handel når bredt ud billigt

Hvad angår e-handel, forventes online-salget i USA at overstige 2,2 billioner danske kroner ($334 billions) i 2015, hvilket svarer til ti procent af alle salg i USA.

E-commerce er en meget billig måde at nå geografisk ud på tværs af det meget brede amerikanske marked, og der forventes en stærk årlig vækstrate på 10 procent over de næste fem år. Teknologi spiller også en vigtigere rolle, eftersom ”letheden” ved service og ved personlig service bliver mere standardiseret. Kunder shopper og sammenligner priser via applikationer på deres smartphones, henter forudbestilte varer i butikkerne, samtidig med at de har hurtig forsendelse.

Særligt relevant i forhold til luksus- og middelklasseforbrugere

En stærkere amerikansk dollar vil hjælpe med at forbedre det indenlandske forbrug af importerede varer, og det er godt for den (fremtidige) danske import! Det er i høj grad rettet imod luksusvarer og den velhavende del af befolkning, men den amerikanske middelklasse er ikke upåvirket. Lavere oliepriser vil bidrage til en forventet stigning – også i middelklassens forbrug. Og mens 2015 overordnet set forventes at blive et år med moderat vækst, er forventningerne til væksten i 2016 og 2017 hurtigt accelererende.

Vil du høre mere om det amerikanske mode- og accessories detailmarked? Så følg med i næste af Liz Jones 10 bud til at komme ind på det amerikanske marked. Du kan også kontakte hende direkte på mailadressen elijon@um.dk.