Tøjeksperten har nu rundet 114 butikker, hvor de 12 er kommet til alene i løbet af det seneste år. Ifølge Simon Würtz, der er administrerende direktør for Tøjeksperten, er der flere grunde til den bemærkelsesværdige udvikling.

”En af grundene til vores succes er, at vi er blevet bedre til at levere værdi for pengene. Vi har ved hjælp af markedsføring formået at henvende os til en lidt yngre og nyere målgruppe. I den forbindelse har vi fået nogle nyere varer til de rigtige priser,” siger Simon Würtz til Fashion Forum.

Ejerskabsforhold giver klar butiksprofil

Ud over at have haft succes med at udvide målgruppen har Tøjeksperten via sit ejerskab af en kapitalfond været i stand til at tilsikre en ensartethed i butikkernes udtryk. Også det er ifølge Simon Würtz en af forklaringerne på succesen:

”Førhen var vi en frivillig kæde, nu er vi en kapitalkæde. Det har blandt andet gjort, at vi har nogle klare retningslinjer og signaler, som fremgår af alle vores butikker. Tidligere var det eksempelvis meget uklart, hvad kunderne kunne forvente af varer i Tøjeksperten, da butikkerne var meget forskellige. Sådan er det ikke mere,” siger han.

Nettet supplerer de fysiske butikker

På trods af, at der florerer nervøsitet omkring de fysiske butikkers overlevelse efter den stigende udvikling af e-handelsbutikker, er Tøjeksperten ikke bekymret.

”Vi ser ikke webhandel som en stor trussel i forhold til vores butiksforøgelse. Vi oplever, at flere finder det belejligt at sidde derhjemme om aftenen og bestille tøjet igennem vores webshop og så hente varerne i butikkerne næste dag. Det har været en overraskende succes for os,” fortæller Simon Würtz.

Flere butikker er på vej

Tøjeksperten forventer, at væksten også vil stige næste år.

”Vi ønsker at fortsætte forøgelsen af butikker i Danmark ind i år 2016. Der er endnu en masse byer, hvor vi ikke har butikker, så der er stadig meget at komme efter. Flere butikker ønsker at være en del af en franchisekæde, noget større, da det kan være svært at stå alene. Omtrent halvdelen af vore nye butikker er også franchise,” siger Simon Würtz.

Tøjeksperten er ejet af kapitalfonden Polaris Private Equity, der ejer virksomheden gennem holdingsselskabet PWT Holding A/S.