Der er en markant fremgang på området for e-handel, som igen i år forventes at slå rekord. Alligevel er der flere faktorer, der er værd at fremhæve i forbindelse med en ny rapport om e-handlens udvikling. Det skriver Detailfolk.dk.

”Med en enestående omsætningsstigning på 41 procent over de sidste tre år til 58,7 milliarder kroner målt på faktiske tal fra cirka 15.000 webshops, når e-handel nye højder, og udviklingen er godt hjulpet på vej af en massiv mobilbølge, der skyller ind over alle dele og aldersgrupper af samfundet,” lyder det i en kommentar fra DIBS Payment Services, som står bag rapporten ’Dansk e-handel 2015’.

LÆS OGSÅ: ”E-handel i de nordiske lande er stærkt stigende”

DIBS vurderer, at det er en milepæl inden for dansk betalings- og handelskultur, at fire ud af ti danskere i dag – eller dobbelt så mange som for bare tre år siden – bruger mobil eller tablet til online-shopping, og at tæt på halvdelen af os nu har Mobilepay.

Jublen må dog ikke overskygge en række væsentlige udfordringer, som særligt de danske webshops står overfor, vurderer DIBS.

”Analysen viser, at flere danskere end nogensinde før søger mod udenlandske webshops for at spare penge, hvilket blandt andet kan forklares med faktorer som eksempelvis højere skatter og afgifter herhjemme. Det sender et klart politisk signal om, at udenlandsk e-handel er en konkurrencemæssig trussel for dansk erhvervsliv, der bør debatteres i lige så høj grad, som man eksempelvis har gjort det med grænsehandel før i tiden,” siger Henriette Høyer, salgsdirektør i DIBS Payment Services.

Analysen baserer sig på svar fra i alt 5.000 respondenter interviewet af Yougov.

Kilde: Detailfolk.dk