I Danmark, Sverige, Norge og Finland handlede forbrugerne i årets 2. kvartal sammenlagt for 32,1 milliarder kroner, hvilket er en stigning på 23 procent i forhold til samme periode sidste år. Det viser en rapport udarbejdet af PostNord, der leverer kommunikations- og logistikløsninger i Norden.

Især indenrigshandel har haft medvind, hvor der ses en stigning på 29 procent i forhold til 2. kvartal det forgangne år. Det samme gælder e-handel via mobiltelefoner, der på et år er steget fra 9 til 16 procent.

LÆS OGSÅ: “Ekspert: Webshops skal omstille sig på tre områder”

”Den nordiske e-handel fortsætter sin kraftige stigning, og forbrugerne bliver stadig mere modne til og åbne over for handel på internettet. Dermed stilles der også stadig højere krav til købsoplevelsen. De nordiske forbrugere synes for eksempelvis, at det er næsten lige så vigtigt med tydelig information om, hvordan og hvornår en vare leveres som god og tydelig information om selve produktet,” siger Annemarie Gardshol, chef for e-commerce hos PostNord.

LÆS OGSÅ: “Zalando optimerer kunders fortrydelsesret”

Rapporten viser desuden, at 90 procent af forbrugerne foretrækker tydelig information vedrørende leveringstider, og omtrent lige så mange mener, at det er vigtigt med brugervenlig information om returprocedure.

PostNord udgiver rapporten E-handel i Norden en gang i kvartalet, og den er med 5.000 respondenter en forbrugerundersøgelse udarbejdet for Danmark, Sverige, Norge og Finland.

Kilde: PostNord.com