Fremtidens forbrugere bor i udviklingslandene

Forbrugerne på udviklingsmarkederne er langt foran med at tage nye shoppingteknologier som mobiler og tablets i brug og derfor vil de tegne væksten fremover. Det viser et forskningsstudie, der netop er blevet lagt frem på World Retail Congress i Rom.
09.09.2015 ∙ af Angela Brink
Foto: I tre dage er der maksimal fokus på detail under World Retail Conference, der i år afholdes i Rom og hvor der fremlægges forskningsresultater, der tager handel fra en fornemmelsesting til en forskningsbaseret aktivitet (WRC).

Hvis du lukker øjnene og forestille dig fremtidens forbruger, så kan du roligt lade en kvinde fra Indien, en ung, modebevidst mand fra Sydafrika eller en mor, der leder efter ergonomisk korrekt fodtøj til sin barn i Brasilien tone frem. Den fremtidige vækst vil nemlig være at finde på de såkalde udviklingsmarkeder. Det er en af hovedkonklusionerne på årets World Retail Congress, der netop nu løber af stablen i Rom i Italien.

Det er Planet Retail og the Oxford Saïd Business School som på kongressens vegne undersøgt, hvor fremtidens mest dynamiske markeder vil være at finde.

Mobile enheder er større på udviklingmarkederne

Forklaringen på, at væksten vil være at finde på udviklingsmarkederne, er, at forbrugerne i for eksempel Indien, i langt højere grad en forbrugerne på de mere etablerede markeder såsom det danske, har taget nye teknologier til sig. Ud over tablets og mobiler, spiller sociale medier en kæmpe rolle for forbrugerne på udviklingsmarkederne.

”Det her studie viser klart, at forbrugerne driver udviklingen og at de erhvervsdrivende må fokusere på innovation på tværs af alle handelskanaler,” siger Ian McGarrigle, der er formand for World Retail Congress.

Flere muligheder giver også øget utilfredshed

Det gælder dog for forbrugere på alle markeder, at de nye teknologier også giver øget utilfredshed med de eksisterende handelsmuligheder. Forbrugerne er blevet mere krævende og fremhæver på tværs af markederne skuffelse over de eksisterende shoppingteknologiers kvalitet, tilregnelighed og muligheder. Forbrugerne har mod på mere og mere gnidningsfri handel end den aktuelt tilgængelige teknologi kan levere.

Dr Jonathan Reynolds, der er forskningschef ved Saïd Business School, University of Oxford vurderer, at integration af unikke in-store services med gnidningsfrie teknologier er hvad forbrugerne vil forvente som en selvfølge i fremtiden.

”Mange af kravene til de erhvervsdrivende er de samme. Men måden, vi lever op til dem på i detailhandlen, har ændret sig, og der er stadig plads til forbedring. For eksempel ser vi stadig helt op til 15 procent af de detailhandlende kæmpe med at leve op til helt grundlæggende kundeforventninger såsom at få gratis wifi til at virke i de butikker, der siger de tilbyder det,” siger han.

Samtidig med irritation, når en lovet service ikke virker i en fysisk butik, på nettet eller i andre led af købsprocessen, er forbrugerne blevet mere ligeglade med, hvor butikken, de handler i, ligger. Det afgørende er, at købet er problemfrit, hurtigt og – fremhæver flere af forbrugerne – sjovt at foretage på farten.

13.500 forbrugere er blevet undersøgt af Planet Retail og the Oxford Saïd Business School til undersøgelsen.