Danskerne vil selv hente deres onlinekøb

De shoppeglade danskere vil i stigende grad selv transportere deres e-handelskøb hjem frem for at få dem leveret til privatadressen. Pakkeautomater, postbutikker og levering til arbejdsadressen bliver mere og mere populært.
04.09.2015 ∙ af TL
Foto: De danske internetindkøbere vil selv hente deres pakker frem for at få dem leveret på hjemmeadressen (Scanpix).

En e-handelsanalyse udarbejdet af  Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) viser, at kun 50 procent af danskerne i første halvdel af 2015 fik leveret en pakke direkte til deres privatadresse.

”E-handel er og skal være nemt og bekvemt, så selvfølgelig skal pakken leveres dér, hvor det passer kunden bedst,” siger Henrik Theil, kommunikationschef for FDIH.

LÆS OGSÅ: ”Stigende internethandel giver flere pakkekontorer”

I samme periode valgte 36 procent af e-handelsindkøberne at få leveret deres pakke til en fysisk butik eller en anden adresse, eksempelvis til deres arbejdsplads.

Udviklingen hænger ifølge FDIH sammen med, at flere forretninger tilbyder deres kunder afhentning af online-varer i den fysiske butik.

”Netbutikkerne tilbyder oftest kunderne forskellige typer levering, og ikke mindst det stigende antal omni-channel forretninger betyder, at salg via nettet ofte kombineres med afhentning i butikken,” siger Henrik Theil.

LÆS OGSÅ: “Tøjbutikker skal udfordre e-handel på service”

Tøj, sko og smykker er det, der bliver forhandlet mest på nettet, hvor de udgør 19 procent af den samlede e-handel.

I første halvår af 2015 steg den samlede e-handelsomsætning til næsten 44 milliarder, hvilket er 21 procent højere end i 2014.

E-handelsanalysen estimerer, at i løbet af 2015 vil e-handlen stige med over 20 procent og derved få et samlet salg på 90 milliarder kroner.

Kilde: Foreningen for Dansk Internet Handel