Tidligere Burberry-direktør rådgiver om jobsamtaler

Den tidligere administrerende direktør for Burberry, Angela Ahrendts, har fire punkter, der er med til at sikre, hun får spottet de helt rigtige kandidater, når hun afholder jobsamtaler.
03.09.2015 ∙ af TL
Foto: Motivation og personlige interesser er nogle af de faktorer, som Angela Arhendts fokuserer på (Flickr).

Den tidligere administrerende direktør for Burberry, Angela Ahrendts, nu senior vicepræsident for retail og online butikker hos Apple, har fire fokusområder, hun koncentrerer sig om ved en jobsamtale. Det skriver hun i en artikel på LinkedIn.

LÆS OGSÅ: ”Burberry gør som de første brug af Twitters købe-app”

Principperne har hun udarbejdet ud fra 34 års læringsproces i ansættelsesaftaler, og de er opdelt i følgende fire punkter:

  • Mig versus os
    Hun vil vide, hvordan kandidaterne ser sig selv i det store verdensbillede.
    Hvor stort er deres ego? Har de deres egen succes for øje eller den samlede succes? Her spørger Angela Ahrendts ind til både familie, venner, personlige interesser og fritid for bedre at kunne forstå, hvad der motiverer dem.
    ”Når ordinære mennesker kan sammen, sker der ekstraordinære ting,” skriver Angela Ahrendts.
  • IQ versus EQ
    I næste fase mener Angela Ahrendts, at paraderne er sænkede. Så vil hun høre, hvordan kandidaten gebærder sig. Tænker eller taler de først?
    ”Normalt spørger jeg, hvad deres kollegaer ville sige om dem. Det gør jeg for at få et dybere perspektiv på, hvor afbalancerede de er både intellektuelt og følelsesmæssigt,” skriver Angela Ahrendts.
  • Venstre hjernehalvdel versus højre hjernehalvdel
    Angela Ahrendts fokuserer i jobsamtalen på, hvordan kandidaten navigerer.
    Læner de sig op ad analyser og teorier, eller tænker de kreativt og ud af boksen?
    “En virksomheds succes afhænger af, at du placerer de rigtige personer det rigtige sted på det rigtige tidspunkt. Du ved, hvad du vil have, og du skal finde ud af, hvem de (kandidaterne, red.) i virkeligheden er, så alle kan trives over længere tid,” skriver Angela Ahrendts.
  • I går, i dag, i morgen
    Til sidst spørger Angela Ahrendts om, hvilke retningslinjer de følger.
    Har de en mening om fremtiden? Har de en mening om, hvordan deres kommende organisation og dens strategi skal udvikle sig for at holde trit?

LÆS OGSÅ: ”Opsig dit job uden at brænde broer”

De fire punkter kommer Angela Ahrendts konsekvent igennem i løbet af jobsamtalen. Hun lader altid kandidaten vide, hvad hun føler omkring samtalen, inden de forlader lokalet.

Angela Ahrendts er af den overbevisning, at hun ikke vil lade sine kandidater gå med falske forhåbninger. Hvis hun elsker dem, fortæller hun dem det. Hvis hun ikke mener, at de er de rigtige til stillingen, fortæller hun dem det efter jobsamtalen.

Kilde: Angela Arhendts LinkedIn