Designstuderende mangler forretningsviden

En ny undersøgelse, der vurderer forskellige internationale designskoler ud fra elevernes feedback, viser, at designstuderende savner forretningsforståelse. Det lægger man til gengæld vægt på hos den danske skole VIA Design.
28.08.2015 ∙ af JKGF
Foto: Mens udenlandske skoler fokuserer på kreativitet, tilbyder VIA Design også forretningsforståelse (VIA Design).

En ny undersøgelse viser, at designstuderende generelt mangler undervisning i forretning. Udfra de 4032 adspurgte designstuderende svarede kun 58 procent, at de var tilfredse med den forretningsundervisning, de havde modtaget i skolen. Det skriver Business of Fashion.

”Antwerp er ikke en skole, hvor man lærer forretning, og det er ikke noget, vi har det skidt med,” siger lederen af modeafdelingen på Academy of Fine Arts, Antwerpen, hvor blandt andet Dries Van Noten og Martin Margiela har studeret.

LÆS OGSÅ: “Modestuderende viser flaget under modeugen”

”Når Antwerp studenter bliver ansat af huse som Balenciaga og Dior skyldes det hovedsageligt deres kreativitet, ikke deres forretningsevner,” tilføjer skolelederen.

Danilo Venturi, der er dekan på Polimoda Institute of Fashion Design & Marketing, mener, at de store spillere i modebranchen ikke har lyst til at ansætte stjernedesignere.

”De vil have folk, som kan skabe en kollektion med tanke på salgbarhed,” siger han til Business of Fashion.

Via Design har fokus på forretning

Ifølge Ingrid Søe, der er den daglige uddannelses- og forskningschef for VIA Design i Herning, behøver indsigt i forretningsverdenen ikke være ensbetydende med mindre kreativitet.

”Det er vigtigt at forstå en virksomhed. Det er for eksempel vigtigt at forstå branding, hvis man skal kunne indgå i et designteam i en virksomhed med en bestemt profil. Som designer har du stadig dit specialområde, men det skader ikke at have ekstra god forståelse for de andre mennesker, man skal arbejde med,” siger Ingrid Søe til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: “Dansk designtalent skaber mode til internationale kunstudstillinger”

Skolens opbygning er design og business, og hele første semester kommer de studerende fra de forskellige retninger til at stifte bekendtskab med fag uden for deres specialer.

”Det kan være rigtig ærgerligt at være en god designer og så ikke komme videre. Vi har tilrettelagt undervisningen, så man arbejder på tværs af fagligheder, ligesom man ville gøre i en virksomhed,” siger Ingrid Søe.

Den internationalt anerkendte designskole Central Saint Martins i London står højt på listen over de bedste skoler. Alligevel mener kun 10 procent af deres BA studerende at de var ’tilfredse’ eller ‘meget tilfredse’ med forretningsundervisningen på skolen.

Kilde: Business of Fashion