Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Dårlige chefer giver mistrivsel på jobbet

En ny trivselsundersøgelse med fokus på psykisk arbejdsmiljø viser, at over halvdelen af danskerne mener, at dårlige chefer er hovedårsagen til mistrivsel på arbejdspladsen.
En ny trivselsundersøgelse med fokus på psykisk arbejdsmiljø viser, at over halvdelen af danskerne mener, at dårlige chefer er hovedårsagen til mistrivsel på arbejdspladsen.

En undersøgelse lavet af HK gennem Epinions Danmarkspanel blandt næsten 2.000 danskere viser, at 56 procent af de adspurgte mener, at den største årsag til mistrivsel på arbejdspladsen er dårlige chefer. Det skriver Detailfolk.dk.

Derudover viser undersøgelsen, at 26 procent af danskerne har oplevet mobning på arbejdspladsen. 11 procent har meldt sig syge på grund af det psykiske arbejdsmiljø.

LÆS OGSÅ: ”Stop styringen af dine medarbejdere”

“Vi ved, at dårligt psykisk arbejdsmiljø i sidste ende kan føre til sygemeldinger. Derfor er det enormt vigtigt at være opmærksom på problemer som mobning, lav social støtte, lav indflydelse og høje krav i arbejdet, så der kan gribes ind i tide,” siger arbejdsmiljøforsker Malene Friis Andersen, ph.d. og autoriseret psykolog fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø i en pressemeddelelse.

“Godt psykisk arbejdsmiljø er noget, vi skaber sammen. Det handler om at arbejde sammen, om at have tillid til hinanden og om at føle sig retfærdigt behandlet. Ledelsen har det overordnede ansvar,” siger Mette Kindberg, næstformand I HK i en pressemeddelelse.

HK foreslår, at der udvikles en stresspakke, som skal hjælpe stressramte hurtigt tilbage i job.

LÆS OGSÅ: ”En ud af tre synes de arbejder mere end kollegaen”

”Forebyggelsen starter ved chefen, men det er vigtigt, der bliver taget hånd om dem, der, trods alle gode hensigter, alligevel går ned med stress. På samme måde som man har hjertepakker og kræftpakker, bør der findes stresspakker til stressramte,” siger Mette Kindberg.

Medarbejdere kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø ved at være opmærksom på kolleger og sige fra og bakke op, når man oplever problemer.

Kilde: Detailfolk