Danskerne elsker at betale med deres mobiltelefon

Danskerne tager i stor stil mobilbetalingen til sig. Især den unge del af befolkningen gør brug af tjenesten, der er let at integrere i sin forretning.
24.08.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: 25 procent har brugt mobilbetaling til at betale for et produkt eller en serviceydelse hos en privat (Scanpix).

En undersøgelse fra Eniro Danmark viser, at mere end hver fjerde dansker mellem 18 og 35 år har brugt mobilbetaling på et loppe- eller madmarked, mens fire ud af ti har brugt det til at betale for produkter hos private sælgere.

Ifølge Eniro, der står bag Krak og De Gule Sider, kan mobilbetaling vise sig at være en regulær vækstdriver for de små virksomheder og selvstændige, fordi det er nemt og billigt at integrere i sin forretning.

LÆS OGSÅ:”Mobile betalinger går ind i ny æra”

”De mindre erhvervsdrivende på for eksempel kræmmermarkeder og nogle af de mange madmarkeder, der er skudt op rundt omkring i landet, har ikke altid en kortløsning til rådighed, og er de for eksempel kun på markedet i nogle dage, er mobilbetaling ofte langt billigere end kortterminaler, ” siger Allan Jakobsen, der er administrerende direktør i Eniro Danmark.

LÆS OGSÅ: “Banker går til modangreb på MobilePay”

Undersøgelsen tyder også på, at privatpersoner, der sælger ud af ejendelene eller egenproducerede produkter på sider som Trendsales og DBA, nyder godt af de nye betalingsmuligheder. Således har 25 procent af danskerne brugt mobilbetaling til at betale for et produkt eller serviceydelse hos en privat. Blandt de 18-35-årige er det hele 40 procent.