Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Flere nye modeller opdages på Instagram

Modebranchen oplever en forandring i måden, vi forholder os til billeder af modeller, skønhedsidealer og stilikoner. De sociale medier spiller en stor rolle i den nye kultur.
Modebranchen oplever en forandring i måden, vi forholder os til billeder af modeller, skønhedsidealer og stilikoner. De sociale medier spiller en stor rolle i den nye kultur.

Marc Jacobs har igennem flere sæsoner brugt Instagram til at caste kampagnemodeller, og nye apps som Swipecast går uden om modelbureauerne. De sociale medier er blevet scouting-værktøjer, skriver i-D Vice.

LÆS OGSÅ: “Ny app går uden om modelbureauerne”

”Jeg ville ikke bruge en model fra et bureau. Det føles for fjernt. Pigerne er ofte så unge, og skønhedsidealerne, som branchen promoverer, er efter min mening utroligt skadelige for kvinder. Jeg ville ikke ønske, at nogen kiggede på mit arbejde og efterfølgende fik det dårligt med sig selv,” siger den unge fotograf Maisie Cousin, der finder sine modeller ved at kontakte dem via de sociale medier.

Vi kan se os selv i de nye modeller

Flere nye navne får deres kontrakter baseret på deres Instagram-profiler. Det gælder blandt andet Matthew Noszka, der landede en undertøjskampagne for Calvin Klein og Simone Holtznagle, der blev ansigtet for Guess. Det skyldes ifølge journalist Ger Terney, at sociale medier har ændret den måde, hvorpå vi oplever billeder.

LÆS OGSÅ: “Den mandlige plus size model kommer for at blive”

”Vi bliver bombarderet med billeder af vores venner, som gløder igennem et perfekt udvalgt filter. Billederne er smukke, interessante og vi kan forholde os til dem – de er os og dem, vi kender,” skriver Ger Terney.

Ifølge hende finder forbrugerne det mere relevant at se en reklame med en dreng eller pige, som kunne være din brors seje ven, frem for modellen som også var ansigtet for TopShop i sidste kampagne.

Utilfredshed blandt de etablerede navne

Det er ikke alle, som er begejstrede for den nye udvikling. Den verdenskendte modefotograf Steven Meisel synes ikke om berømmelse via Instagram, og det samme gælder modellen Naomi Campbell.

”Vi måtte gøre os fortjente til vores succes og tage den lange vej til, hvor vi er i dag for at opnå, hvad vi har opnået. Og så får de det ‘bare sådan’ – men jeg tror på, at hvad der kommer nemt, forsvinder nemt”, siger Naomi Campbell i et interview med The Meredith Viera Show.

Naomi Campbell var en af de første modeller, som i 1990’erne fik tilnavnet supermodel.

Kilder: i-D Vice, Bustle