Godt håndværk går aldrig af mode
Holdbarhed og lang levetid er begreber, mange mærker gerne vil have forbrugeren til at associere deres virksomhedsidentitet med. Nu bliver det en del af forbrugernes modeidentitet, mener klummeskribent.I næsten alle sæsoner er der ifølge de kulørte modemagasiner én taske eller én læderjakke, som forbrugeren bare skal eje.
Men sådan behøver det ikke være mere. Udtrykket ”so last season” er efterhånden en kliché, hvis man spørger nogle af aktørerne på den internationale modescene. Det skriver klummeskribenten Kerri Pieri i en kommentar på Harpers Bazaar.
LÆS OGSÅ: “Svensk designer laver ’sæsonløst’ tøj af ukrudt”
”Jeg er en profoundly pro (at man er iført sidste sæsons varer, red.). En evangelist når det kommer til at opbygge en garderobe,” siger Leandra Medine, grundlægger af Manrepeller.com i et interview med Harpers Bazaar.
Designere stryger direkte fra podiet ned i tegnestuen for at forberede næste sæsons kollektion. Men der er ingen grund til at stresse over at lave næste sæsons unikke showpiece i håb om, at forbrugeren skifter sidste sæsons ”it”-item ud.
Læderjakker får patina over tid
“Næsten hver eneste læderjakke, jeg ejer, fra Rick Owens til Acne, er en tidligere sæsonfavorit. Disse jakker ser bare bedre ud, når de er lidt ældre og slidte. Jeg bærer alle tasker fra Balenciaga og sko fra Saint Laurent fra den ene sæson til den næste,” siger Elyse Walker, grundlægger af FWRD.com.
Ligesom i så mange andre lektioner i livet bør nøgleordet være kærlighed. Hvis du er nok knyttet til et stykke tøj, en taske eller et par sko, hvorfor så ikke gøre det til en fast del af din personlige stil, spørger Kerri Pieri.
Kilde: Harpars Bazaar