Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Udland

Luksusmærkerne lover botox og champagne

Den fjerdestørste britiske forhandler af luksusvarer Harvey Nichols prøver kræfter med loyalitetsprogrammer, som belønner forbrugere efter hvor meget de shopper for.
Den fjerdestørste britiske forhandler af luksusvarer Harvey Nichols prøver kræfter med loyalitetsprogrammer, som belønner forbrugere efter hvor meget de shopper for.

Loyalitetsprogrammer går ikke nødvendigvis hånd i hånd med luksussegmentet. Men Harvey Nichols baner nu vejen og belønner sine kunder med luksuriøse goder som botox, champagne og massager. Det skriver Euromonitor International.

Vi vil gerne give vores kunder mere end bare småpenge for de points, de samler,” siger Shadi Halliwell, der er kreativ direktør hos Harvey Nichols.

Programmet fungerer på samme måde, som vi kender det fra andre dele af detailverden. Man får point efter, hvor mange penge man bruger og får status indenfor en af de fire kategorier Sølv, Guld, Platin eller Sort.

Det nye foruden de luksuriøse belønninger er, at Harvey Nichols benytter en højt specialiseret app til at spore sine kunders forbrug – og det kan være begyndelsen på en mere skarp marketingsstrategi for luksussegmentet.

Køb luksus og spar penge

Selvom luksussegmentet ifølge Euromonitor International har undgået loyalitetsprogrammerne af frygt for at mindske mærkernes eksklusivitet, er der flere ting, der taler for, at det snart vil blive normen.

App’en bliver markedsført til forbrugerne som et belønningsprogram, men kan også indsamle detaljeret information om kundernes forbrugsvaner. Disse informationer er værdifulde, ikke kun i forhold til produktmixet, men også for mere præcist at kunne tilbyde den enkelte kunde kampagner og tilbud uden at skade mærkernes værdi.

Kilde: Euromonitor International