Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Modeuge, Udland

International ros til modeugen

Den netop overståede Copenhagen Fashion Week fremhæves af indkøbere for sin cool street style, designtalenter og gode modemesser.
Den netop overståede Copenhagen Fashion Week fremhæves af indkøbere for sin cool street style, designtalenter og gode modemesser.

Det anerkendte internationale branchemagasin Women’s Wear Daily (WWD) har udgivet en rosende og fyldig rapportage fra den netop afsluttede modeuge i København.

Artiklen lægger ud med at annoncere, at København er færdig med det minimalistiske mørke look, og til gengæld er klar til at omfavne nye markeder med friskere farver og prints. Denne udvikling afspejler en zeitgeist i København, som har en eksportrate på 60 procent indenfor beklædning ifølge Women’s Wear Daily.

LÆS OGSÅ: “Style.com viser 10 danske designere frem”

“Danske kollektioner er meget lettere og feminine – stilen er blødere, mindre goth og ikke så ekstremt minimalistisk. Danske designere var meget indadvendte på et tidspunkt. Nu åbner de op for nye markeder – det er tidsånden,” siger Tiziana Cardini, som er modedirektør for det italienske varehus La Rinascente.

Indkøberne var begejstrede for København

Indkøbsdirektøren for MyTheresa.com, Justin O’shea, overvejer efter at have set Gannis show at tilføje mærket til deres sortiment af danske brands, som i forvejen omfatter Wood Wood og By Malene Birger.

“Showet var et stort skridt fremad for mærket”, siger han til Women’s Wear Daily og fortsætter med at udtrykke begejstring for Københavns lækre street-style.

LÆS OGSÅ: “Style.com dækker modeugen i København”

“Her ( i København red.) kan man spotte tendenser hurtigere end nogen andre steder. Områdets ægthed bringer mig tilbage hver sæson. Alle piger i København er født med en sans for tilbagelænet ‘chicness’,” siger Justin O’shea.

Øgede besøgstal i messerne

Tim Sturmheit, der er senior salgschef for webplatformen Tomorrow, havde også roser til CIFFs brandmix som inkluderede Stampd, Blackfist og Filling Pieces. Messen rapporterede en otte procents stigning på enkelte besøgende og en stigning på 20 procent blandt indkøbere fra Storbritannien.

Christian Maibom, der er stifteren af modemessen Revolver, fortalte Women’s Wear Daily, at han var glad for deres anden messesæson, hvor 65 procent af de besøgende har været fra Scandinavien.

Du kan læse den fulde artikel hos Women’s Wear Daily her