Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

Nicholas Nybro: Derfor afholdt jeg show

I går kunne du læse om Wackerhaus og hvorfor de har valgt ikke at afholde show under den netop overståede modeuge. Her kan du høre Nicholas Nybro fortælle om, hvorfor han valgte at gøre det.
I går kunne du læse om Wackerhaus og hvorfor de har valgt ikke at afholde show under den netop overståede modeuge. Her kan du høre Nicholas Nybro fortælle om, hvorfor han valgte at gøre det.

Der blev ikke sparet på underholdningsværdien, da Nicholas Nybro fredag eftermiddag inviterede til show på Rådhuset. Det er designerens tredje sæson på showkalenderen under den københavnske modeuge, og det ser ikke ud til, han har tænkt sig at stoppe.

LÆS OGSÅ: “Wackerhaus: Derfor holder vi ikke show”

For Nicholas Nybro handler det nemlig 100 procent om showet. Designkarrieren har eksisteret længe, inden han begyndte med at holde shows, med en fortid hos blandt andre Moonspoon Saloon. Sidste år besluttede han sig dog for, at karrieren skulle tage en anden retning.

Det er shows, der giver presseomtale

”I august 2014, besluttede jeg mig for, at der skulle ske noget på PR og pressefronten, og afholdte derfor mit første show. Efter showet følte jeg, at jeg var på alles læber og blev kaldt ”det nye talent”. Det var fedt for mig, fordi jeg er en showperson. Det er det, som tiltrækker pressen og giver de sjove omtaler,” siger han til Fashion Forum.

Hvor andre bruger modeugen til at koncentrere sig hundrede procent om indkøbere, er det nemlig omvendt for Nicholas, som ser sig selv som en del af det produkt, han prøver at sælge.

”I år har jeg endda besluttet mig for ikke være på hverken messe eller showroom, fordi jeg nok har indset, at der ikke er det store salg at hente i den type kollektion, jeg laver lige nu,” siger Nicholas Nybro.

”Det er jo ikke fedt, at være uden penge, men jeg er i fuld gang med at tænke over, hvordan jeg kan omsætte, det jeg har gang i til penge,” siger han.

Danmarks Galliano

Pengene kommer for tiden i anden række, og sit fokus lægger Nicholas Nybro hunrede procent på at give over-the-top showoplevelser. Han sammenligner sig selv med designidoler som Jeremy Schott og John Galliano.

”Når de præsenterer tøj (for henholdsvis Moschino og Dior, red.) er det både en promovering af deres tøj, men i den grad også en promovering af dem som designere. Når man er til show hos Dior, er man ikke i tvivl om, at Galliano er afsender. Sådan vil jeg også være. Og den forbindelse mellem brand og designer, kan jeg ikke opnå uden et show,” forklarer han.

Gøgl fra start til slut

I modsætninger til sine idoler har Nicholas Nybro dog ikke et stort modehus og dennes økonomi, i ryggen. Pengene til showet har han alle tre sæsoner fået gennem legater fra Statens Kunstfond, som tydeligvis ser potentiale i den unge designer.

”I år har pengene været godt givet ud, og jeg kan mærke, det har gjort en kæmpe forskel at have en mere professionel lokation som Rådhuset som show venue. Mit tøj bliver præsenteret på en helt anden måde. Det er jo mange penge, jeg kaster efter et show, men så længe det giver mening for mit brand, bliver jeg ved,” siger Nicholas og tilføjer at han desuden aldrig bruger tid på showpieces til sine kollektioner.

”Jeg laver min kollektion som en helhed, så der bliver ikke lavet ekstra for at krydre kollektionen. Jeg laver gøgl fra start til slut,” tilføjer han.

Den legesyge tilgang, Nicholas Nybro har til både sit show og sin kollektion ser også ud til at give pote, da Nicholas både er blevet nomineret til årets Dansk Design Talent og blevet kontaktet af Lady Gagas stylist. Kommer vi til at se ham på showkalenderen næste sæson?

”Helt sikkert! De 12 minutter er min chance for at fortælle min historie. Det er 12 minutter, hvor jeg kan gøre lige hvad jeg vil,” siger han.

Daniels S. Bahrami er free lance journalist for Fahion Forum