Ekstraordinært godt internationalt presseopbud under modeugen

På foranledning af Copenhagen Fashion Week og Danish Fashion Institute har der denne sæson været mange og højt placerede modemediefolk i byen for at se shows, messer og showrooms.
07.08.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: Centrale redaktører og journalister fra internationale modemedier har været talrigt til stede ved modeugen (Scanpix).

Du kender det godt: Det er ikke nok at blive inviteret til et selskab for, at du dukker op. Før du tager festtøjet på, skal du vide med dig selv, at det, du er inviteret til, er cykelturen gennem byen værd.

Det samme gør sig selvfølgelig gældende for den internationale modekaravane, hvoraf en væsentlig del udgøres af mediefolk fra toneangivende, internationale modemedier.

Derfor er der tilfredshed at spore i branchen generelt over, at et stort antal af de vigtigste modepressefolk har takket ja til Copenhagen Fashion Week og Danish Fashion Institutes invitation til at komme til København for at overvære Københavns Modeuge fra første række. København er simpelthen blevet en central modedestination, det er særdeles worthwhile at rejse til.

Eva Kruse: Glad og ydmyg

Selvom modepresseprofilerne har takket ja til invitationerne om at deltage i Københavns modeuge ud fra en vurdering af, det ville være rejsen værd, vækker den store interesse for modeugen glæde hos direktør Eva Kruse.

“Det gør mig både glad og ydmyg år efter år at kunne se et stadig stærkere pressekorps deltage i Copenhagen Fashion Week. Det er selvfølgelig et skulderklap til de mange hårdtarbejdende mennesker, som på hver deres post arbejder målrettet for at få arrangementet til at klappe. Men det er også fantastisk at opnå lige præcis det, vi gerne vil – nemlig at vække international opmærksomhed omkring den store talentmasse, vi har her i landet. Dermed lever modeugen op til sit formål og giver dansk mode mulighed for at blive spottet og trukket ind i både butikker og på showkalenderne på endnu større modeuger end vores,” siger hun til Fashion Forum.

Hun understreger, at de to organisationer selvfølgelig ikke står for alle de centrale modemediefolk, der er i landet i forbindelse med modeugen. Men hun vedkender sig dog gerne, at Copenhagen Fashion Week og Danish Fashion Institute står bag mange af invitationerne og har fået fløjet mange af modemedieprofilerne ind.

Nogle af de profiler, man har kunne se front row til show og rundt omkring i byen, er højt rangerende redaktører og journalister fra magasiner som Style.com, tysk, hollandsk og australsk Vogue samt Vogue.com, fransk og hollandsk Elle, europæisk og japansk Womens Wear Daily.