Anne Sofie Madsen forbløffede med poesi-performance

Designeren stod sammen med sin samarbejdspartner Esben Weile Kjær for et af modeugens mest egne shows – performancen 'Consume me', hvor han læste op af sin poesi, imens modeller fremviste hendes resort-kollektion.
07.08.2015 ∙ af Angela Brink
Foto: Tv en style fra Anne Sofie Madsens resort kollektion. Th et foto af performancen 'Consume me'. Esben Weile Kjær ses liggende længst til venstre i billedet, hvor han læser op af et digt (annesofiemadsen.com/Fashion Forum).

Forventningerne var helt i top hos det massivt fremmødte publikum til Anne Sofie Madsens on schedule show under gårsdagens anden modeugedag.

Den danske designer, der er on schedule på modeugen i Paris, meddelte i sidste uge, at hun alligevel også ville være at finde på kalenderen i København. Derfor var hendes performance sammen med samarbejdspartneren Esben Weile Kjær, som stod for musikken ved hendes on schedule debut i Paris i vinters, ventet med spænding.

Forbrug eller misbrug?

Under performancen blev resort kollektionen vist frem, imens Esben Weile Kjær henslængt på det rå betongulv læste op af sin poesi.

Den konkrete tekst, han læste op, cirkler om en jeg-fortællers trang til at blive brugt, og det var nærliggende at opfatte ordene som en metakommentar til designerens ønske om, at det tøj, han eller hun skaber, bliver forbrugt.  Teksten rummede dermed også potentielt dobbelttydigheden i at blive brugt for derefter at blive smidt væk – at blive forbrugt og måske endda misbrugt. Et paradoks, der måske virker bekendt på nogle bæredygtighedsbevidste designere, der sæson efter sæson alligevel må producere nye kollektioner med det slutformål at få forbrugeren til at købe mere og mere tøj.

Den diminutive scene, som var afmærket med den slags brun tape, man bruger til at omvinde postpakker med, udgjorde et tableau, hvor modellerne poserede, egentlig ganske kortvarigt. Rummets og indretningens interimistiske karakter skabte kant til de minutiøst forarbejde klædestykker – og ord.

Det forlød senere, at showet blev gentaget, så de, der ikke var plads til i første omgang, også kunne komme til at se performancen.

Også samarbejde med DHL Express

Anne Sofie Madsens design bliver solgt i butikker så langt væk som i Hollywood, New York og Hong Kong. Hun indleder – ligesom i forbindelse med ‘Consume me’ – samarbejder med forskellige typer partnere. En anden af hendes samarbejdspartnere er DHL Express. Kurervirksomheden har igennem et par år sponsoreret kurerforsendelser for Anne Sofie Madsen for at opnå en dybere indsigt i den danske modebranches særlige behov for kurertransport.