Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Udland

Modebranchen eksporterer for flere penge end nogensinde

Nye tal fra Dansk Mode & Textil giver håb om bedre, økonomiske tider i branchen. Den danske modeeksport nåede nemlig rekordniveau i 2014 og især Tyskland viser stort fremtidigt potentiale, lyder det fra branchedirektør.
Nye tal fra Dansk Mode & Textil giver håb om bedre, økonomiske tider i branchen. Den danske modeeksport nåede nemlig rekordniveau i 2014 og især Tyskland viser stort fremtidigt potentiale, lyder det fra branchedirektør.

Det går godt for danske beklædningsvirksomheder i udlandet, viser en analyse fra Dansk Mode & Textil. Modeeksporten nåede rekordniveau i 2014, hvor der blev eksporteret tøj for i alt 24 milliarder kroner. Det er en stigning på fem procent i forhold til året før.

Den positive udvikling ser ud til at fortsætte. Fra januar til marts dette år steg eksporten med syv procent sammenlignet med samme måneder i 2014, og i en rundspørge blandt Dansk Mode & Textils medlemmer forventer langt de fleste, at væksten skal hentes på eksportmarkederne.

Tilpasser sig forandringer

Tallene viser, at modebranchen har været dygtig til at omstille sig nye forhold, fortæller Thomas Klausen, der er direktør i Dansk Mode & Textil:

”Vi har de sidste fem-seks år haft en stigende eksport i modebranchen. Jeg har på fornemmelsen, at finanskrisen har bidt sig godt fast i Danmark, og virksomhederne er derfor blevet tvunget ud på de udenlandske markeder, fordi hjemmemarkedet ikke har været stort nok. Modebranchen var de første til at flytte ud, til at outsource og finde nye eksportmarkeder. Det viser en stor omstillingsparathed hos branchen,” siger han til Fashion Forum.

Endnu større potentiale i Tyskland

Tyskland, Norge, Sverige, Nederlandene og Finland er de fem største eksportmarkeder for dansk beklædning. I 2014 blev der solgt for 6,5 milliarder kroner til Tyskland, og 71 procent af brancheorganisationens medlemmer forventer en fremgang på det tyske marked. Med god grund lyder det fra Thomas Klausen:

”Det har noget at gøre med kulturelle nærhedsprincipper. Tyskland er vores naboland, og mange danskere taler sproget. Men hvis man kigger på, hvor meget vi eksporterer til Norge og Sverige og sammenligner med antal indbyggere i alle tre lande, så burde vi kunne sælge for meget mere i Tyskland. Vi eksporterer mest til Nordtyskland, så der findes et uopdyrket marked i Sydtyskland,” fortæller han til Fashion Forum.

Der bor i alt 80,6 millioner indbyggere i Tyskland, 9,5 millioner i Sverige og fem millioner i Norge.

LÆS OGSÅ: ”Branchens økonomi: Der er Bestseller og alle de andre”

Tallene i Dansk Mode & Textils analyse er baseret på beklædningsvirksomheder i branchen – heriblandt også Bestseller, som man tidligere har lavet særskilte analyser på, da virksomhedens størrelse kan give et misvisende billede af branchen som helhed.

Det ændrer dog ikke på, at denne analyse alligevel er retvisende, mener Thomas Klausen:

”Bestseller er jo lokomotivet, og den vækst, vi hovedsageligt kan se i de sydeuropæiske lande skyldes Bestseller. Men vores analyse er også baseret på vores egne medlemmer, der hovedsageligt er små – og mellemstore virksomheder, så derfor er analysen repræsentativ for hele modebranchen,” siger han til Fashion Forum.

Analysen er udført af Dansk Mode & Textil og alle informationer er indhentet fra modebranchens virksomheder og Danmarks Statistik.