Euroman: Vi har et ansvar for mænds selvbillede

Over 200.000 læsere per måned gør Euroman til det mest læste livsstilsmagasin i Danmark. Det forpligter over for en målgruppe, der varierer meget i alder og størrelser, siger chefredaktøren.
05.08.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: I det nyeste Euroman optræder forskellige personligheder som køkkenchef Nicolai Nørregaard (t.v.), kok og restauratør David Fischer (t.h.) og Prins Joachim (Rasmus Weng Karlsen og Jonas Bie).

Det debatteres med jævne mellemrum, om kvinder jagter drømmen om et urealistisk udseende, fordi modellerne i damemagasiner ikke ligner kvinder ude i den virkelige verden.

LÆS OGSÅ: ”Saint Laurent-billede bandlyst i Storbritannien”

Omvendt bliver der sjældent snakket om herremagasiner, selvom Euroman med sine 203.000 månedlige læsere kommer ud til mange mænd i Danmark. Men magasinet er stadig bevidst om sit ansvar.

”Vi anerkender, at vi har indflydelse på danske mænds selvbillede. Vores relativt brede modelvalg understreger, at vi forstår, hvor mange forskellige læsere vi har rent alders- og typemæssigt. Vi dyrker ikke et endimensionelt ideal,” siger chefredaktør Kasper Steenbach til Fashion Forum.

Ikke kun modeller på forsiden

Forsidebillederne på Euroman spænder vidt fra Prins Henrik, skuespiller Nicolaj Coster-Waldau, fodboldspiller Pierre-Emile Højbjerg til det seneste nummer, hvor Prins Jachim er på forsiden. Nogle er  muligvis ikke naturligt blikfang for øjet, men for Euroman handler det om at finde den gode historie. Først derefter afsøger magasinet de visuelle muligheder.

”Det er vel forskellen på os og mange andre magasiner i Danmark, som næsten udelukkende har modeller på forsiden. Jeg siger ikke, at det ene er bedre eller nemmere end det andet, men vores fordel er, at vi er ret alene med ambitionen om at arbejde med det ekstra lag i udviklingen af vores forsider,” forklarer Kasper Steenbach.

LÆS OGSÅ: “Stor tilslutning fra modebranchen til etisk charter om modeller”

Euroman har som så mange andre underskrevet den danske modebranches etiske charter. Og i det nyeste magasin optræder andet blandt kokke, skuespillere, iværksættere og reklamemænd som modeller i en af serierne.

Det understreger, at bladet skal appellere til en bred målgruppe, der dels består af studerende mellem 20 og 30 år, og de 30 til 45-årige der sidder i gode jobs.

”Vores læsere kan altså ikke kun spejle sig i eller drømme om et udseende; de får også en virkelig person med en virkelig karriere, de kan spejle sig i eller drømme om at blive som,” siger Kasper Steenbach, der har siddet på posten som chefredaktør siden januar 2014.