Haute couture plejer at være det højeste kvalitetsstempel inden for designertøj, men det er den kreative direktør hos Saint Laurent, Hedi Slimane, ligeglad med. Han har nemlig lavet en tøjlinje, der er mere eksklusiv end couture. Det skriver Vanessa Friedman i en klumme i New York Times.

LÆS OGSÅ: “Delte meninger om New Yorks herremodeuge”

Det bliver den håndsyede Yves Saint Laurent Couture ivory silk label, som dog ikke vil blive vist på et show. I stedet bliver den præsenteret i en sort-hvid reklamekampagne i magasiner i august.

Gives kun til venner

Yves Saint Laurent Couture kan både tilpasses mænd og kvinder, men den bliver bestemt ikke for alle og enhver. Ifølge en højtstående kilde hos Saint Laurent vil den kun blive givet til venner af modefirmaet.

”Hedi Slimane afgør dette fra sag til sag. I modsætning til en couture kollektion er dette en endnu mere eksklusiv definition,” udtaler kilden ifølge New York Times.

Kilden siger endvidere, at kun Hedi Slimane kender kriterierne for at eje Yves Saint Laurent Couture, men man kommer nok til at se den til eksempelvis Oscar- og Cannesshows.

LÆS OGSÅ: ”Gucci vækster og fortsætter med omstrukturering”

Udmeldingen kommer i kølvandet på den halvårlige rapport fra Saint Laurent-ejeren Kering, som viser en vækst i omsætning på 24 procent for Saint Laurent.

Samtidig skal man bide mærke i, at Saint Laurent for første gang bruger ”Yves” siden 2012, hvor Hedi Slimane valgte at fjerne det fra navnet efter hans tiltrædelse som kreativ direktør.

Kilde: New York Times