Gucci vækster og fortsætter med omstrukturering
For første gang i snart to år er der godt nyt fra Guccis regnskaber. Samtidigt annoncerer Kering Group, som ejer Gucci, at der er ansat en ny, administrerende direktør for 'spirende' mærker.Efter en strukturændring hos luksuskonglomeratet Kering Group viser nye tal, at luksusmærket Gucci er vokset med 4,6 procent for første gang efter fire kvartaler med negative tal. Resultatet har overgået analytikernes forventninger. De havde forudset en tilbagegang på 3,2 procent.
”Vi er især tilfredse med med Guccis fremgang. I takt med at vi går ind i årets anden halvdel, er jeg fuldstændigt overbevist om, at gruppen er i stand til at kombinere streng ledelsesdisciplin med organisk vækst hos hver af vores mærker,” siger Francois-Henri Pinault, der er administrerende direktør for Kering Group.
LÆS OGSÅ “Kering vækster på trods af presset luksusmarked”
Francois-Henri Pinault understreger dog, at Guccis fine resultater endnu ikke kan tilskrives Guccis nye administrerende direktør Marco Bizarri, hvis samlede resultater først vil kunne mærkes fuldt ud i slutningen af dette år og i 2016.
Ifølge Bloomberg News skyldes Guccis vækst blandt andet kinesiske turister i Japan og Vesteuropa samt salg af udgåede varer i Kina.
I februar varslede Kering Group, at det ville være et overgangsår for gruppens største mærke i forbindelse med eftersyn af ledelsen, nedskæring af distributører og introduktion af nye produktgrupper.
Omrokering i ledelsen
Den tidligere administrerende direktør for Kerings luksusdivision Marco Bizarri blev i slutningen af 2014 flyttet til posten som administrerende direktør for Gucci.
Som led i gruppens nye struktur har Kering netop annonceret en ny, administrerende direktør for ‘spirende’ mærker, Grita Loebsack, der har erfaring fra tidligere ledelsesstillinger hos blandt andet Unilever og L’Oreal. Grita Loebsack er dermed ansvarlig for Alexander McQueen, Balenciaga, Brioni, Christoffer Kane, Stella McCartney og Thomas Maier.
LÆS OGSÅ: “Gucci udnævner ny kreativ direktør”
”Jeg er overbevist om, at hendes stærkt internationale baggrund vil give os muligheden for yderligere at udvikle mærkerne under hendes ledelse og samtidigt spotte og opnå værdiskabende synergier,” siger Kering Groups administrerende direktør Francois Henri Pinault.
Han påpeger desuden, at mærkernes videre udvikling og aktiviteter fortsat vil blive udført med respekt for det enkelte brands ledelse, som forbliver hos det enkelte mærkes administrerende direktør.
Kilde: Business of Fashion, Vogue.co.uk