Viktor&Rolf får ny direktør og strategi

Den eksentriske designduo Viktor Horsting og Rolf Snoering lukker deres ready to wear kollektionen for at koncentrere sig om couture og licensaftaler. Den nye administrerende direktør skal lede dem tilbage blandt toppen af luksusverden.
27.07.2015 ∙ af JKGF
Foto: Designerne Viktor og Rolf skal også fokusere på licensaftaler, såsom deres populære duftserier (Wikipedia).

Som en del af en ny strategi om at fokusere på couture og genplacere Viktor&Rolf på toppen af luksussegmentet er Andrea Collesei blevet udnævnt som administrerende direktør for det hollandske modehus.

Andrea Collesei er hentet fra det italienske Diesel, der ligesom Viktor&Rolf er en del af OTB-Group, hvor han har haft forskellige stillinger – senest som  distributionschef. Det skriver Fashion United.

Det kommercielle dræber det kreative

I 2000 lancerede Viktor&Rolf en ready to wear kollektion, som skulle være en mere salgbar og kommerciel linje og som skulle supplere deres succesfulde og ekstravagante couturekollektioner. I samarbejde med OTB-Group, der købte en styrende andel af modehuset i 2008, er det nu besluttet, at Viktor&Rolf skal vende tilbage til sine rødder og fokusere på couturen samt licenser.

LÆS OGSÅ: “Jean Paul Gaultier dropper prêt-à-porter”

”Vi føler et stærkt behov for igen at fokusere på vores kunstneriske rødder. Vi har altid brugt mode til at kommunikere, og det er vores primære måde at udfolde vores kunstneriske udtryk . Ready to wear (med sin høje hastighed, mange deadlines og stærk konkurrence) begyndte at føles begrænsende. Ved at give slip på ready to wear kollektionen vinder vi mere tid og frihed,” siger Viktor Horsting og Rolf Snoering i en erklæring om den nye, strategiske manøvre.

LÆS OGSÅ: “Viktor&Rolf tilbage i Paris Haute Couture-modeugen”

I september sidste år kom det franske couturehus Jean Paul Gaultier med en lignende udmelding om at lukke ready to wear’en for at satse på couture og parfumer.