Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Downtown satser på kollektionskampagner

Det internetbaserede kampagnekoncept har opgraderet med Plus Downtown Designersale, der vil sikre luksus til hele landet for en slik.
Det internetbaserede kampagnekoncept har opgraderet med Plus Downtown Designersale, der vil sikre luksus til hele landet for en slik.

Det er kun fem år siden, at københavnerne som de første fik mulighed for at købe kampagnetilbud til restauranter og oplevelser gennem Downtown.dk. Siden fulgte Århus, Odense og Ålborg med, og i marts 2014 lancerede Downtown webshoppen Plus Downtown Designersale.

”Tanken bag Plus Downtown er, at vi på ryggen af den ekspertise, som vi har opbygget ved at sælge kampagner rent lokalt, kunne gå ud og henvende os til både de store og lidt mindre brands og tilbyde den store medlemskreds, som efterspørger mange forskellige produkter. Har I noget liggende på jeres hylder eller lager, som vi kunne udbyde til vores medlemmer?,” fortæller direktør Erik Balck Sørensen til Fashion Forum.

Rabatter på op til 70 procent

Downtown har 300.000 medlemmer, som dagligt modtager et nyhedsbrev med kampagnetilbud. Knap 70.000 af medlemmerne bor uden for de store byer, men geografien betyder intet, når varerne sendes direkte til døren. Og der er store penge at spare.

”På det traditionelle Downtown hedder det typisk 50 procent rabat, mens vi på Plus Downtown Plus differentierer rabatterne mere. Vi lytter til mærkerne, men har også forklaret dem, at hvis ikke rabatsatsen er stor nok, så er der heller ikke særligt stort salg på det. For når kunder i dag bliver tilbudt en rabat på 10, 15 eller 20 procent, så reagerer de ikke på det. Men når rabatten er 40, 50 eller helt op til 70 procent, så rykker salget også,” siger Erik Balck Sørensen.

Gamle kollektioner på udsalg

Plus Downtown prøver således at gøre det nemmere for mærkerne at komme af med kollektioner, som blot står og fylder i en butik eller på et lager.

”Mange mærker river sig selv i håret, når de ligger inde med store partier af sommerkollektionen på et lager, hvor der skal gøres plads til efterårskollektionen. Det er en praktisk problemstilling, som de skal forholde sig til, og nogle vil gerne bruge os, fordi de ved, at varen ikke længere har den værdi, som den havde tidligere. Derfor kan vi give en væsentlig rabat på lækre produkter inden for eksempelvis tøj, sko eller interiør,” forklarer direktøren.

Der har været flere store mærker på Plus Downtown Designersale, hvor både Whiite Copenhagen, Munderingskompagniet og Karen by Simonsen har været at finde.

Typisk medlem er kvinde

Over 80 procent af medlemmerne er kvinder, og det sætter begrænsninger i forhold til mængden af herreprodukter, fordi de feminine kampagner går bedst. Plus Downtown har dog solgt herretøj med succes.

”Vi har kørt en del kampagner med David Andersen, hvoraf en af dem var et skræddersyet jakkesæt til nogle få tusinde kroner. Det kan ikke lade sig gøre andre steder, og jeg købte også selv ét,” siger Erik Balck Sørensen.

Samtidig er direktøren helt bevidst om, at flere mærker ikke vil vænne forbrugerne til, at produkterne bliver solgt med rabat.

”Det er selvfølgelig mærker, som ikke er meget for at rabattere deres produkter, fordi det kan påvirke deres brandværdi. Derfor er der mærker, som jeg kan drømme om at få på vores hjemmeside, men som stadige er forsigtige og foretrækker at sælge deres restvarer til outlets langt væk fra Danmark,” siger han.

Åben dialog med medlemmerne

Ifølge direktøren har reaktionen fra mærkerne generelt været positiv, og Plus Downtown er gået fra at have en håndfuld mærker til at have flere hundrede. Derfor ser han også lyst på den fremtidige e-handel, som skal målrettes medlemmerne endnu mere.

”Efter sommerferien skal vi have en direkte dialog med en udvalgt gruppe af vores medlemmer, så vi kan finde frem til, hvilke segmenter de efterspørger, og som vi ikke dækker i dag. Det gør vi for at sikre, at vi ikke misser noget oplagt. Vi vil ikke gøre os til dommere over, hvad der efterspørges derude, så derfor inviterer vi folk herind til åbne dialogmøder, hvor der diskuteres mulige kampagner,” siger Erik Balck Sørensen.