Benedikte Utzon lancerer mærke til kurvede kvinder

Til august løfter den danske designer Benedikte Utzon sløret for sit nye dametøjsmærke, My Little Curvy Love, der skal sætte fokus på moderne kvalitetstøj til den kurvede kvinde.
16.07.2015 ∙ af CAK
Foto: Der er fokus på de kvindelige kurver i Benedikte Utzons nye mærke My Little Curvy Love (Nicho Oppermann).

Med mere end 20 år som designer er Benedikte Utzon en af de mest garvede kreative kræfter i den danske modebranche. Alligevel var det ifølge den 49-årige designer med bævede hænder, at hun i lørdags præsenterede sit nye dametøjsmærke My Little Curvy Love på sin Facebook-væg. For i modsætning til Benedikte Utzons tidligere designvirke tager My Little Curvy Love udgangspunkt i de kurvede kvinder og deres ret til moderne og kvalitetsbevidst modetøj.

Behov for et kurvet tøjmærke

”Modebranchen har i mange år været domineret af et krops- og skønhedsideal, der stræber efter de små tøjstørrelser på trods af, at det er et fåtal af kvindelige forbrugere, der rent faktisk kan skrue sig ned i dem. For realiteten er jo, at størstedelen af kvinderne i Danmark og på verdensplan har en kurvet kropstype, der gør det umuligt at passe en størrelse 34 eller 36. Det betyder dog ikke, at de ikke gerne vil have noget lækkert at tage på – men her spiller mange modevirksomheder fallit, og det ved jeg af egen erfaring,” siger Benedikte Utzon til Fashion Forum, og uddyber hvordan hendes egen kropsform spiller ind i det nye brand.

LÆS OGSÅ: ”Plus-size model: ”Verden er klar til kurvede kvinder i bikinier””

”Med mine 178 cm og størrelse 44/xl er jeg jo ikke den perfekte type, jeg jo nærmest altid har designet til. Jeg har ofte haft svært ved at finde noget lækkert og flatterende tøj, fordi modevirksomheder enten slet ikke laver min størrelse eller fordi de ikke forstår at designe til en større tøjstørrelse. At lave tøj til kurvede kvinder er jo ikke bare at give en nederdel en større livvidde eller en skjorte nogle større ærmer. For som med alt tøj handler det om at fremhæve det gode og nedtone det dårlige – og derfor kan man ikke bare overføre design- og konstruktionsprocesserne fra standardstørrelser til større størrelser,” siger hun.

Tager udgangspunkt i sig selv

Da Benedikte Utzon har størstedelen af sin designerfaring fra standardstørrelser, vil hun i første omgang tage afsæt i sin egen viden og præferencer som en størrelse 44.

”Den første kollektion for My Little Curvy Love bliver på 50 styles i størrelse 38-54, som er inspireret og designet efter det, jeg har manglet, og det som jeg gerne vil have i min garderobe. Jeg er dog godt klar over, at mit kendskab til tøj i større størrelser er ret subjektivt, så jeg kommer til at være meget lydhør overfor slutforbrugeren og deres ønsker og behov,” siger Benedikte Utzon.

Større størrelser kan også være moderne

Da kernen i My Little Curvy Love er at vise, hvordan tøj i større størrelser kan være ligeså moderne og lækkert som det i standardstørrelser, har det været vigtigt for Benedikte Utzon at brande og positionere mærket derefter. Hun siger samtidig, at det ikke bare er ligetil.

LÆS OGSÅ: “Carmakoma lander endnu en amerikansk luksusgigant”

”Da jeg i sin tid ringede til CIFF for at få en stand, bad jeg om at blive placeret sammen med modefirmaerne i forhallen, fordi jeg gerne ville understrege, at tøj i større størrelser i ligeså høj grad er moderne modetøj som det i standardstørrelser. Jeg endte dog med at blive placeret i C-hallen, og det, syntes jeg, er ærgerligt. For på den måde indikerer man netop, at tøj i større størrelser ikke har samme berettigelse i moden som det i standardstørrelser,” siger Benedikte Utzon, der dog ikke lader sig afskrække, men forsikrer at det kun giver hende blod på tanden.

Første levering af My Little Curvy Love er sat til november/december 2015, og der er på nuværende tidspunkt allerede aftaler i hus med forskellige forhandlere i Skandinavien.