Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Udland

Tøjmærke i nye klæder vil på eksporteventyr

Et nyt navn giver mærke mulighed for at ligge på udenlandske markeder. Det er ifølge en af ejerne afgørende for virksomhedens overlevelse.
Et nyt navn giver mærke mulighed for at ligge på udenlandske markeder. Det er ifølge en af ejerne afgørende for virksomhedens overlevelse.

Hvad gør man, hvis man ikke ejer rettighederne til sit brandnavn syd for grænsen? For Michael Als Jørgensen, der sammen med Per Henriksen ejer mærkerne Drys, Repeat og Replace, var svaret simpelt: man omdøber Brandnavnet. I en hårdt ramt, dansk modebranche er det nemlig altafgørende at satse på eksport, forklarer han. Derfor har tøjmærket Repeat skiftet navn til Define.

”Det er helt åbenlyst, at hvis du vil være i modebranchen om 10 år, så bliver du nødt til at arbejde voldsomt med eksporten. Danmark er et lille land, og hvis du udelukkende fokuserer på Skandinavien alene, så er du meget sårbar. Det ligger helt naturligt for mig, at vi skal ligge på udenlandske markeder,” fortæller han til Fashion Forum.

Michael Als Jørgensen tilføjer, at mærket er godt dækket ind i Skandinavien og især oplever en positiv udvikling i Holland, hvor de lander ligeså store ordrer som i Skandinavien. Derudover ligger fokus på Tyskland, Frankrig, Irland og England.

Vigtigt med økonomisk tankegang

Rent praktisk har det nye navn ikke skabt problemer for virksomheden, fortæller direktøren. De har, som han selv siger, taget en kold tyrker og brugt en del penge på at opgradere mærket, med nye labels og hangtags, på det tøj der bliver sendt ud til butikkerne nu. Drys Denmarks tøjmærker producerer altid forholdsvis små kollektioner, der er nemme for butikkerne at overskue, og hellere flere drops i løbet af året, fortæller Michael Als Jørgensen. Og for ham er det ingen skam at sige, at selv i et presset marked, er det vigtigt at tjene penge  på det, virksomheden laver:

” Det er en nødvendighed at tjene penge, for at udvikle virksomheden. Og vi gør alt, hvad vi kan, og vi knokler for at komme i mål. Man kan ikke bare læne sig tilbage og tænke, at man er helt unik, og at ens brand er fantastisk. Man skal være på tæerne, og hele tiden søge ny forretnings muligheder, og man skal både hos os og i butikkerne sikre sig, forskellighed i kalkulerne, så man hele tiden er agressiv, og tiltrækker slutforbrugeren, fortæller han til Fashion Forum.

Drys Denmark står bag mærkerne Drys, Define og Replace. Define-tøjet vil blive præsenteret for indkøbere under sommermodeugen på CIFF.