American Apparel præsenterer planer for fremtiden
Både butiksåbninger- og lukninger, nye ansigter i ledelsen samt en viderudvikling af efterårskollektionen, skal vende virksomhedens økonomiske situation.Hvor det amerikanske tøjmærke hidtil har været mest kendt for 80’er- og 90’er-inspirerede stramme jeans, mavetoppe og sweatshirts, associeres American Apparel i dag også med sexchikane, overfald og embedsmisbrug.
Det er nemlig anklagepunkterne i et søgsmål, der har været rettet mod koncernen, en række bestyrelsesmedlemmer og grundlægger Dov Charney, som sidste år blev fyret fra det firma, han selv havde skabt.
Oven i købet har virksomheden heller ikke præsteret godt nok rent økonomisk, hvorfor man nu har iværksat en række initiativer, der skal vende den negative udvikling, skriver Fashion United.
”Vi er forpligtede til at vende skuden. Dagens bekendtgørelse er nødvendige skridt for at hjælpe American Apparal til at tilpasse sig modvinden i retail industrien, beskytte jobs for den overvældende majoritet af vores 10.000 medarbejdere og få langsigtet rentabilitet ud af vores forretning,” siger den nyudnævnte direktør Paula Schneider.
LÆS OGSÅ: “American Apparel har betalt 29 millioner for at ende chikane-søgsmål”
American Apparel vil blandt andet lukke underpræsterende butikker, men til gengæld fremover åbne flere butikker på stærkt voksende markeder. Derudover vil virksomheden ansætte en række kernepersoner i ledelsen – senest er det blevet meddelt, at man ansætter Christine Olcu som leder af global detailhandel samt Brad Gebhard i stillingen som præsident for wholesale. Slutteligt vil American Apparel præsentere en ny linje under sin efterårskollektion, der ikke hidtil har fået særlig meget opmærksomhed, fortæller Paula Schneider.
Kilde: Fashion United