JBS lancerer intelligente underbukser til Smukfest

Undertøjsmærket JBS lancerer i fællesskab med Skanderborg Festival underbukser, der indeholder en chip, som gæster kan betale med på festivallen. De intelligente underbukser bliver udgivet i begrænset oplag.
02.07.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: I de smukke omgivelser på Skanderborg kan man i år finde prinsen på den hvide hest iført guldunderbukser (Scanpic og JBS Textiles A/S)

Når Skanderborg Festival løber af stablen den 5. til 9. august, vil der være flere hundrede gæster, som er iført underbukser med guldfarve. Og de betaler oven i købet deres fadøl med underbukserne. Man kan med andre ord sige, at 500 udvalgte vil rende rundt til Smukfest med guld i underbenklæderne – et tiltag, der har set dagens lys i et samarbejde mellem festivallen og undertøjsmærket JBS.

”Vi har snakket med Smukfest om, hvordan vi sammen kan lave aktiviteter, der kan være med til at gøre festen sjovere. Her kom vi frem til, at det kunne være sjovt, hvis man kunne betale med, hvad man har i bukserne,” forklarer Nicolai Hartung, salgsdirektør for JBS, til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: “Solidt regnskab fra JBS”

Derfor er der produceret 300 par intelligente underbukser til mænd og 200 til kvinder. De 500 eksemplarer vil dels blive delt ud i JBS’ butikker til kunder, som kan fremvise et armbånd til Skanderborg Festival, og dels under selve festivallen, hvor gæsterne kan vinde underbukserne i konkurrencer.

De dyreste i historien

Underbukserne indeholder en chip, som sidder foran på herremodellen og bagved på damemodellen, og med chippen kan man købe mad- og drikkevarer ved boderne. Der kan opstå udfordringer ved betalingen, fordi skannerne er højt placerede i barerne, men det er også meningen, at underbukserne skal skabe smil blandt gæsterne på Smukfest.

”Underbukserne er en gimmick, som vi har lavet i år. Det er ikke meningen, at modellen skal sættes til salg i vores butikker, selvom vi er stolte af den. Underbukserne er de dyreste, vi har lavet i JBS’ historie. Det skyldes det lave producerede antal, men også materialet, der i modsætning til vores andre modeller ikke er lavet i bomuld, fordi gæsterne skal kunne gå i dem i op til fem dage. Man kan sige, at de mere minder om et par badebukser,” siger Nicolai Hartung.

Chippen i underbukserne indeholder alle et beløb, der kan variere meget. Det mindste beløb kan man købe to fadøl for, andre indeholder 1.000 kr., mens nogle enkelte modeller er 5.000 kr. værd.

Prisvindende festival

Smukfest vandt tidligere i år Foreningen for Danske Internethandlendes branchepris i kategorien “Oplevelsesøkonomi”. I motivationen lød det blandt andet:

“Vinderen af dette års branchepris er en veteran med en enorm evne til fornyelse. Med det forpligtende navn Smukfest er det lykkedes at skabe en smuk løsning, hvor man hele tiden jagter det nyeste nye inden for det digitale (…) Smukfest går all in, er frontrunners og skaber en stor oplevelse for alle deres mange gæster. Smukfest vinder fordi Smukfest tør.”