Danske Danefæ, der har hovedsæde i Beder i nærheden af Aarhus, er kendt for at producere farverigt og humoristisk børnetøj, regnfrakker og tasker i høj kvalitet. De har i den seneste tid fået henvendelser fra udenlandske samarbejdspartnere, som er interesseret i at vækste Danefæ i deres nærområder. Virksomheden er derfor nu i forhandlinger med Kina, Japan og Sydamerika.

Ifølge Nina Warberg Sejersen, der er direktør og medstifter af Danefæ, er det netop kombinationen af nordisk design og god kvalitet der har skabt efterspørgslen fra Sydamerika.

”Vi har fået henvendelser fra danskere, som er bosat i Sydamerika, og de ser et marked for et brand som vores. Økonomien er til det og der er et segment med folk, der godt vil bruge penge på produkter i høj kvalitet,” siger Nina Warberg Sejersen.

Mærker sig frem på alle markeder

Foruden Sydamerika er Danefæ blevet kontaktet af danske forretningspartnere, som ønsker at skabe et Nordisk koncept i Kina og de har også underskrevet en licensaftale med en japansk virksomhed.

Med muligheder, der banker på døren fra tre potentielle kæmpemarkeder, kan det være nærliggende at gå langsomt frem, og måske vælge ét at satse på. Men Danefæ ved fra erfaring, at væksthastigheden kan være meget forskellig.

”Vi mærker os frem, for vi ved, at vi pludseligt kan have vind i sejlene i ét projekt, mens et andet kan ende med at løbe ud i sandet. Derfor arbejder vi med alle projekter fra de tre markeder sideløbende,” siger Nina Warberg Sejersen.

Danefæ blev stiftet i 2006 af søstrene Nina Warberg Sejersen og Louise Warbeg Hækkerup sammen med Christine Delvoye- Andersen og Eric Delvoye. De har i dag omkring 30 ansatte og fire fysiske butikker samt en årlig omsætning mellem 40 og 50 millioner kroner.