Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Journalist: PR-medarbejdere skal huske de lokale medier

Lokalaviser bliver glemt i PR-strategier, selvom man med få ressourcer kan ramme en bred målgruppe ved at bruge denne type medier, forklarer journalist og salgsdirektør i mediesoftware-virksomhed.
Lokalaviser bliver glemt i PR-strategier, selvom man med få ressourcer kan ramme en bred målgruppe ved at bruge denne type medier, forklarer journalist og salgsdirektør i mediesoftware-virksomhed.

For nogle pr-afdelinger er det vigtigste at få sit brand og dets historie i den landsdækkende dagspresse, men de glemmer, at mindre, lokale aviser kan være mindst lige så relevante. Det var et af budskaberne, da journalist og salgsdirektør Jens Hamborg Koefoed fra Vocast sammen med Force of Natures Janne Villadsen talte ved DAFI’s Academy, der denne gang satte fokus på emnet ”Fortæl den rigtige historie via den rigtige kanal”.

Med denne type medie kan man med få ressourcer øge kendskabsgraden til sit brand grundet en række forskellige årsager: lokale nyheder skaber salg (for eksempel ved omtale af en butiksåbning i området), butikker får øjnene op for nye brands, der bliver omtalt i den lokale presse, og barriererne for omtale er lavere end hos større medier, fortæller Jens Hamborg Koefoed.

Den lokale nyhed 

Det er dog ikke nok at identificere mediet. Historien skal ligeledes målrettes den specifikke avis. Jens Hamborg Koefoed har opstillet en række kriterier for, hvornår en nyhed er relevant for lokalpressen. Først og fremmest skal historien være lokal. Det kan eksempelvis være en historie om en designer, der kommer fra området. Dernæst er butiksåbninger og begivenheder ofte relevante, mens navnestof også kan blive trykt.

Er man i tvivl om ens historie er væsentlig for et specifikt medie er der ifølge Jens Hamborg Kofoed ingen skam i at ringe journalisterne op og forhøre sig om, hvordan man kan målrette en historie specifikt til dem.

Jens Hamborg Koefoed er uddannet journalist og fungerer i dag som partner og salgsdirektør i softwarevirksomheden Vocast, der sælger presseværktøjer til kommunikationsfolk, som skal forbedre relationen mellem journalister og kommunikatører.