Mos Mosh: Moss Copenhagen-sag rammer os

Den massive fokus på en Københavnsk konkurrent har givet den jyske tøjvirksomhed Mos Mosh en opmærksomhed, de gerne vil være foruden. Derfor skruer Mos Mosh nu op for kommunikationen for at markere sine værdier, sin historie og sit brand.
25.06.2015 ∙ af CAK
Foto: Det danske mærke Mos Mosh har også kunne mærke, at Moss Copenhagen har været i stormvejr - og det ene og alene på grund af et navnesammenfald. Administrerende direktør i Mos Mosh, Kim Hyldahl (tv.), kalder det frustrerende, men erkender dog også, at de kunne have optimeret deres eksterne kommunikation (Mos Mosh/Lookbook).

Den fem år gamle tøjvirksomhed Mos Mosh mærker i øjeblikket efterdønningerne fra den kritiske medieomtale, som Moss Copenhagen den seneste tid har oplevet. For selvom Mos Mosh ikke har nogen forbindelse med Moss Copenhagen, så har en del af Mos Mosh’ forbrugerne svært ved at skelne mellem de to modevirksomheder.

LÆS OGSÅ: “Moss Copenhagen i DR1’s Kontant om arbejdsforhold”

”Vi oplever i øjeblikket, at forbrugerne sætter os i forbindelse med Moss Copenhagen ene og alene, fordi vores virksomhedsnavne minder om hinanden – og det er selvfølgelig dybt frustrerende,” siger Mos Mosh’ administrerende direktør, Kim Hyldahl, til Fashion Forum.

Vil kommunikere mere med forbrugerne

Han erkender dog samtidig, at virksomheden også selv kunne have mindsket risikoen for sammenligning med Moss Copenhagen.

”Vi har altid fokuseret på at fortælle vores brandhistorie til vores forhandlere, men jeg erkender, at vi ikke har været lige så gode til at fortælle den til forbrugerne. Derfor står Mos Mosh-universet nok ikke så stærk i forbrugernes bevidsthed, hvilket gør det nemmere at forveksle os med Moss Copenhagen. Derfor bruger vi også denne lidt ærgerlige sag til at se indad og se på, hvordan vi kan blive bedre til at nå vores forbrugere,” siger Kim Hyldahl.

Ekspert: En sag man skal tackle lige på og ærligt

At Mos Mosh vil øge og optimere deres eksterne kommunikation, er ifølge kultursociolog og strategisk rådgiver, Emilia Van Hauen, et vigtigt skridt i krisehåndteringen. Hun mener dog også, at man skal tackle en sådan sag lige på.

”Som det første ville jeg lægge en besked på Facebook og pinne den, så den er øverste hele tiden og fremgår for alle brugere. Hovedbudskabet i beskeden skal være, at virksomheden pt. er udsat for et navnesammenfald, og at man intet har med den anden virksomhed at gøre. Beskeden skal være klar og kort.

Dernæst er det vigtigste, at man kommunikerer, hvilke værdier ens egen virksomhed står for, så kunderne ikke er i tvivl om, hvad de køber derfra. Herfra går det ud på at skabe den bedste platform for sin virksomhed, så den både formår at ramme kunderne direkte og samtidig tager højde for de idealer og værdier, der er i tidsånden, så der kommer en naturlig sammenhæng. Konlusionen er: Tag tyren ved hornene og fortæl ærligt, hvad I vil og har oplevet med sagen. Med tiden vil budskabet manifestere sig hos forbrugerne,” siger Emilia Van Hauen til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: “Moss Copenhagen: Vi er i gang med at stramme op”

Kim Hyldahl er da heller ikke i tvivl om, at man nok skal få skabt de rette brandassociationer blandt forbrugerne.

”Mos Mosh er en succeshistorie, vi aldrig rigtig har fortalt. For fem år siden startede jeg virksomheden ved mit køkkenbord og med én sælger. Siden da er sælgerstaben vokset til 20, vores omsætning tegner sig i trecifret millionbeløb og vores forhandlerliste tæller indtil videre 1.200. Og vigtigst af alt er vi nået dertil ved aldrig at gå på kompromis – hverken på design eller drift – og det er den historie, vi nu skal fortælle,” siger Kim Hyldahl.

Mos Mosh blev stiftet i 2010 og har hovedsæde i Kolding.