Guldknappen: Wood Wood har sat dansk mode på verdenskortet

Blandt de nominerede til Alt for Damernes Guldknap 2015 er Wood Wood, der med en klar identitet, en trofast målgruppe og samarbejder med store, internationale modevirksomheder har bevist, at dansk streetwear sagtens kan følge med udenlandske brands.
19.06.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: Wood Woods kollektioner bliver designet af kreativ direktør Karl-Oskar Olsen og Lotte Bank Nielsen (Wood Wood AW15-lookbook).

Sæson efter sæson er Wood Woods tøj uundgåeligt i gadebilledet. Mærkets kollektioner har gennem 13 år sat en ny dagsorden for moden herhjemme og opnået anerkendelse i udlandet gennem samarbejder med brands som Adidas, Barbour og Disney. Sidstnævnte blev i efteråret lanceret i den prestigefyldte, parisiske butik Colette, som blandt andre Karl Lagerfeld shopper i.

I år er Wood Wood nomineret til Alt for Damernes Guldknap, og når kreativ direktør Karl-Oskar Olsen skal give et bud på, hvorfor, nævner han netop kombinationen af at være et troværdigt men nytænkende brand:

”Jeg tror, vi er nominerede, fordi vi har vist kontinuitet over en årrække samtidig med, at vi forsøger at være innovative i vores design. Jeg tror, der sættes pris på, at vi har holdt et højt niveau i vores kollektioner, butikker og med de eksterne brands, vi samarbejder med,” fortæller han til Fashion Forum.

Ambitioner om at vokse sig større

Der er sket meget siden Karl-Oskar Olsen startede Wood Wood med medejer Brian SS Jensen og tidligere partner Magnus Carstensen tilbage i 2002. Samme år åbnede de deres første butik i Krystalgade. I dag sælges Wood Wood i 335 butikker fordelt på 25 markeder. Og står det til Karl-Oskar Olsen fortsætter denne udvikling i fremtiden, for det er nødvendigt altid at have store planer for sin virksomhed:

”Vi har altid vækstet organisk, og det bliver vi ved med. Det er klart, at vi har ambitioner om at vokse og blive rigtigt store – uden de drømme kan man lige så godt gå hjem. Lige nu har vi gang i mange spændende tiltag, som jeg håber kommer til at definere et nyt og stort skridt for os som brand på den internationale scene,” fortæller han til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: ”Wood Wood udvider med butik i Thailand”

Selvom Wood Wood bliver ældre, vokser sig større og henvender sig til et bredere publikum, synes det ikke at påvirke populariteten. Men hvordan opretholder man hypen omkring sit brand så længe?

”Så længe man brænder for det, man laver, og stadig har noget på hjerte, tror jeg altid, folk lægger mærke til ens design. Vi er, hvem vi er, og det holder vi ved – det tror jeg, bliver værdsat. Derudover har vi været gode til at invitere mange med på vores rejse i takt med, at vi er vokset, og jeg tror, folk anerkender vores drive og formåen til at holde fast i de unge, som jo er vores kernemålgruppe. Vi har med diverse samarbejder med Nike, Adidas, Disney og så videre vist, at lille Danmark godt kan være med blandt de store,” forklarer Karl-Oskar Olsen.

Wood Wood er nomineret til Alt for Damernes Guldknap sammen med Ganni og Gestuz. Man kan stemme på sin favorit indtil uge 26 lige her.