Harvard-professor: Virksomheder skal have en innovationsstrategi

Professoren har udviklet en oversigt over fire forskellige tilgange til innovativ tænkning, der skal hjælpe virksomheder med at komme i gang med processen.
18.06.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: Gary P. Pisano har siden 1988 været ansat ved Harvard Business School, hvor han forsker i blandt andet innovation, strategi og ledelse (Scanpix).

Innovation kan være nøglen til større økonomisk gevinst og en bedre konkurrenceevne. Men for nogle virksomheder er det vanskeligt at navigere rundt mellem de forskellige muligheder for at nyskabelse – og ikke mindst påbegynde processen. For innovation kræver en strategi. Og en strategi er ikke blot at italesætte behovet, forklarer Gary P. Pisano, der er professor i forretning og administration ved Harvard Business School:

”En strategi kræver, at man dykker ned under de typiske, generelle udsagn som ”Vi må være innovative for at vokse”, ”Vi må være innovative for at skabe værdi” eller ”Vi må være innovative for at være foran vores konkurrenter.” Dette er ikke strategier,” skriver han på Harvard Business Review.

LÆS OGSÅ: “Unge uuddannede kan være guld værd”

Enhver strategi må tilpasse sig den givne virksomhed, men innovation kræver ikke altid, at man udtænker et nyt teknologisk gennembrud eller opfinder den dybe tallerken – igen. For at gøre processen lettere har Gary P. Pisano udviklet ”The Innovation Landscape Map”, der klarlægger fire kategorier indenfor innovationsstrategier:

  • Rutine-innovation: bygger på en virksomheds eksisterende teknologiske kompetencer og passer til den eksisterende forretningsmodel og dermed kundebasen.
  • Forstyrrende innovation: kræver en ny forretningsmodel, men ikke nødvendigvis en teknologisk gennembrud. Derfor forstyrrer den andre virksomheders forretningsmodel. Et eksempel herpå er Google’s Android-system, der ikke benytter sig af en banebrydende ny teknologi, men som er gratis, hvorfor Apple og Microsoft bliver udfordret, fordi deres systemer ikke er gratis.
  • Radikal innovation: den diametrale modsætning til forstyrrende innovation. Her er der udelukkende fokus på at skabe innovativ teknologi og ikke på forretningsmodel.
  • Arkitektonisk innovation: kombinerer de to ovenstående strategier og handler altså både om teknologi og forretningsmodel. Et eksempel herpå er overgangen til digital fotografi. Da Kodak i sin tid trådte ind i den digitale verden skulle virksomheden både mestre de teknologiske ændringer og samtidig indrette deres forretningsmodel for at tjene penge på de nye produkter.

”The Innovation Landscape Map” er udarbejdet på baggrund af professor Gary P. Pisanos egne studier samt research fra en række eksperter på området.

Kilde: Harvard Business Review